Guvernul din Croația a înaintat Parlamentului o propunere pentru Legea privind gestionarea și întreținerea clădirilor. Iar aceasta conține și sancțiuni pentru cei care își montează aparate de aer condiționat (Amenzi uriașe pentru cei care își vor monta aparate de aer condiționat: unde și de ce se întâmplă asta (stiripesurse.ro)): este vorba despre cei ale căror unități de aer condiționat sunt vizibile din stradă pe fațadele clădirilor.
La, fel, vor fi sancționați aspru și cei care fac modificări neautorizate în apartamente… Amenzile ar putea ajunge până la 10.000, iar legea urmează să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Limitarea închirierii în scop turistic a locuințelor
Turismul este responsabil pentru aproximativ 20% din economia Croaţiei, iar taxele mici pe proprietăţi şi moşteniri încurajează oamenii să investească în proprietăţi, ceea ce a dus la o criză de apartamente la vânzare, a alimentat scumpirea lor, dar și creșterea chiriilor. Aproximativ un milion de apartamente, sau 40% din fondul total de locuinţe, sunt utilizate în scopuri comerciale, conform ministrului croat al Construcţiilor, Branko Bacic.
O propunere guvernamentală, publicată pe 23 august 2024, vizează închirierile pe termen scurt ale apartamentelor de bloc şi stipulează că 80% dintre locatarii din clădire trebuie să îşi dea acordul pentru o astfel de activitate. Măsura, care ar urma să afecteze în principal destinaţiile turistice, precum Dubrovnik, Split şi capitala Zagreb, limitează de asemenea numărul de chiriaşi din apartamentele închiriate.
„Obiectivul este ca aceste apartamente să revină la scopul lor original. Aceste apartamente ar trebui să fie pe piaţă, să crească oferta şi să devină mai accesibile pentru tinerele familii şi cetăţenii noştri, pentru achiziţie şi închiriere”, a spus Bacic. Croaţia, cu o populaţie de 3,9 milioane de locuitori, are aproximativ 100.000 de chiriaşi înregistraţi, iar numărul acestora a crescut în ultimii ani.
Luminile mării
La finalul lunii august 2024, marea a strălucit noaptea pe coasta Adriaticii, grație unui fenomen natural deosebit care a devenit viral pe rețelele de socializare.
După ce, fenomenul putrezirii aleglor marine a deranjat masiv turiștii, schimbarea curenților mării a determinat acum acest fenomen încântător – al luminilor mării – produse de vietățile care populează alegele…
Primul taxi fără șofer
Primul „robotaxi” – fără șofer – din Croația a fost lansat la Zagreb la începutul lunii iulie 2024, după modificările aduse legislației pentru a aborda problemele de siguranță. Verne, primul taxi autonom al țării a fost prezentat publicului de Mate Rimac, directorul executiv al Grupului Rimac și s-a anunțat că noul serviciu de taxi fără șofer va fi lansat la Zagreb în 2026.
Noua Lege a circulației rutiere a fost pe ordinea de zi a Parlamentului croat, pentru a aborda posibilitatea coliziunilor. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Tomislav Mihotic, le-a spus parlamentarilor că, în temeiul modificărilor aduse Legii privind circulația rutieră, responsabilitatea oricărei coliziuni cauzate de un vehicul autonom va reveni proprietarului sau operatorului acestuia: „Sistemul de vehicule autonome va fi introdus în etape. În primul rând va începe din Zagreb, pe anumite rute scurte, pentru a vedea cum funcționează și a evalua toate riscurile, apoi se va răspândi mai departe”.
Verne poartă numele scriitorului Jules Verne, care și-a imaginat potențialul Umanității în cărțile sale de science fiction. În fiecare oraș în care funcționează serviciul va exista o așa-numită navă-mamă, unde vehiculele Verne vor fi inspectate, întreținute, curățate și încărcate. Clienții serviciului vor putea solicita un astfel de taxi folosind o aplicație de pe telefonul lor, iar mașina îi va duce la destinație fără șofer. Verne va avea două locuri, deoarece, susțin fondatorii, în nouă din 10 mașini, vehiculul este folosit de una sau două persoane.
Verne, care nu are volan, dezvoltă o viteză maximă de 130 de kilometri pe oră și dispune de o baterie care poate dura timp de 14 ore în modul de conducere în oraș. De asemenea, la Zagreb se construiește o unitate de producție, iar vehiculele Verne produse acolo sunt destinate utilizării în orice țară care le solicită.
Emilian M. Dobrescu, UZPR
Edith-Mihaela Dobrescu, Institutul de Economie Mondială
Foto: Wikipedia