◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro03.07.2024

Delia Sechel Perrois, vernisajul expoziției „La început
a fost… țesutul”

Miercuri, 5 iunie 2024, ora 17, la Muzeul de Artă „Ion Ionescu-Quintus” din Ploiești, Delia Sechel Perrois a vernisat expoziția „La început a fost…țesutul”, curator Alice Neculea, care a prezentat și activitatea autoarei și specificul creației acesteia.

Delia Sechel Perrois este originară din Ploiești, unde s-a inițiat în tehnica tapiseriei, la Liceul de Artă, sub îndrumarea profesoarei Liliana Anastasescu Udrescu, căreia îi păstrează o plăcută amintire, atât datorită profesionalismului de care a dat dovadă, cât și datorită comportamentului cald, matern, pe care îl avea în relație cu elevii.

Și-a continuat studiile la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Ploiești, clasa profesor Teodora Stendl, pe care l-a absolvit în anul 1980 și la Haute Ecole d ’Art et Design de la Geneva, începând cu anul 1992.

De 30 de ani trăiește în Elveția și în Franța, dar a păstrat în permanență în suflet legătura cu elementele de artă populară românească pe care le-a prezentat într-o viziune proprie. 

A participat la mai multe expoziții de artă individuale și de grup din țară și din străinătate.

A debutat, în anul 1989, la Căminul Artei din București, cu  expoziția „Poarta… sau limitele care deschid”.

În expozițiile organizate în străinătate a făcut cunoscute elemente specifice  fondului cultural românesc, precum:  ia, fota, brâul, hora în care se prind bărbați și femei tatuați cu imagini ale crestăturilor în lemn de pe furcile de tors românești.

În anul 1920, a participat la Concursul Internațional organizat de ONU la Geneva, unde lucrările ei au fost apreciate și una din ele a fost selectată pentru colecțiile de artă ale ONU.

Esența creației sale a fost foarte bine surprinsă de către doamna Alice Neculea:

„Demersul său artistic nu se oprește la decorativismul motivelor geometrice și permanentizate din generații, ci pătrunde și în semnificația adâncă  a acestor semne ce codifică o întreagă mitologie arhaică, conservată de meșterii populari. Păstrând în creația sa motivele firului, nodului și al pânzei țesute, ea transpune elementul ornamental într-unul simbolic, arhetipal, prin intermediul diferitelor tehnici de pictură, grafică, colaj textil și tapiserie haute-lisse”.

Pornind de la o diversitate de teme, motive, simboluri universale, foarte multe mitologice, Delia realizează opere originale concepute potrivit propriului său mod de a gândi, de a privi, de a simți, de a crea.

Lucrările din expoziția „La început a fost… țesutul” se încadrează în trei categorii: tapiserie, un meșteșug al cărui început se pierde în negura timpului și pe care și-a propus să îl salveze de la dispariție, artă numerică (printul digital), o tehnică nouă care se bazează pe numere, și instalație, o artă efemeră.

Scopul expoziției este de a face legătura între creația universală și creația artistică, fapt ilustrat, în mod deosebit, de lucrarea „Cosmogonia”, în care facerea este reprezentată prin intermediul unei roți de foc, simbol al efervescenței creatoare, neîncetate.

În celelalte tablouri creația este prezentată prin intermediul unor forme de manifestare particulare, religioase, mitologice sau filozofice: „Pomul vieții”, „Mâinile creatoare”, „Timpul”, „Turnul”, „Athena”, „Ithaca… reîntoarcerea acasă”, „Penelopa”, ale căror semnificații au fost explicate cu mult profesionalism de către doamna Alice Neculea.

După cum reiese din lucrările menționate mai sus, actul creației presupune intuiție, curajul de a da frâu liber ideii creatoare, imaginației și de a le transforma într-o forță; ascensiune, legătură între teluric și celest, protecție divină, trudă, continuitate.

Pe lângă diversitatea simbolurilor și semnificațiilor, originalitatea concepției, tablourile se remarcă și prin diversitatea tehnicilor folosite: print plotter, pastel gras, colaj, fire de lână; haute-lisse, lână; pictură în ulei, cărbune, colaj de broderie pe hârtie specială; tehnică specială pe țesătură și lemn.

Expoziția, ce  va fi deschisă toată luna iunie, își așteaptă vizitatorii care, așa cum a afirmat autoarea, o vor îmbogăți cu modul lor propriu de a o recepta.

 

Elena Trifan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *