◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.11.2024

Radioul, un emițător profesionist printre emisii improvizate

Sunt posturile și programele radio sub amenințare serioasă de declin? Ce se întâmplă cu sunetul difuzorului căruia îi schimbai bateria odată la câteva luni și-l țineai atârnat în cui, pe gard, ca să se audă în toată ograda? Da, despre radio este vorba. Îl punem sau nu „în cui”? Este „balaurul” social media cel mai mare dușman al undelor radio? Am devenit cu toții emițători, difuzând non-stop gândurile și reacțiile noastre prin intermediul telefoanelor, tabletelor sau computerelor? Ne mai acordăm timp pentru activități normale, simple, clasice? Încercați să ascultați o emisiune radio și s-ar putea să fiți provocați, informați sau încântați de un subiect nou sau poate chiar de unul vechi, dar „șters de praf”. Cât de mult ne-ar costa să încercăm?
Surprinzător, potrivit Institutului Reuters pentru Studiul Jurnalismului de la Universitatea Oxford, cifrele arată că în majoritatea țărilor, proporția publicului care folosește social media ca sursă de știri… a stagnat.
Deci, de ce este atât de important radioul? Probabil pentru că are o putere deosebită față de alte forme de media și comunicare. Cum spuneam, are nevoie doar de o baterie care să-i dea viață și astfel putem asculta radio oriunde, fără wi-fi, fără a-l pune în priză și fără prea multă bătaie de cap. Acest lucru face ca radioul să fie esențial pentru oricine locuiește undeva la distanță, care nu are acces la ziare sau internet. Și nu numai atât; oare nu am obosit să citim și să răspundem rapid pe rețelele de socializare, împinși de reacții neadecvate și de multe ori regretabile?
Ascultând însă radioul, contemplăm ceea ce spun alții, descoperim puncte de vedere, știri pe larg, programe culturale sau muzicale de care uitasem sau nu aveam habar. Ne informăm, apoi judecăm. Practic, presa în esență.
Radio-ul în sine este într-adevăr o tehnologie veche. Prima transmisie pe unde radio a avut loc în decembrie 1900 și de-atunci a parcurs un drum lung iar azi, tehnologiile digitale îi oferă o nouă înfățișare, care s-ar putea materializa în ceea ce numim podcast, un mod de a asculta radio oricând, oriunde, nefiind țintuiți de o anumită oră la care se transmite o anume emisiune.
Potrivit United States Ratings Nielsen, mai mulți americani ascultă în continuare radio pe unde AM / FM față de oricare altă platformă, iar 93 la sută dintre adulții americani ascultă radio în fiecare săptămână „mai mult decât cei care se uită la televizor sau folosesc un smartphone, un dispozitiv conectat la tv, o tabletă sau calculator”.
Ne putem gândi astfel la posturile și emisunile radio ca la o sursă importantă de știri și divertisment și în viitor și datorăm acest lucru capacității sale de a se adapta la schimbările pieței și la evoluțiile tehnologice de ultimă oră. Dar, cu tot acet rol al noului radio, la îndemâna oricui, trebuie să luptăm pentru ca posturile de radio să nu fie controlate de guverne și să poată transmite știri în mod liber.

***
La 23 decembrie 1900, inventatorul canadian Reginald A. Fessenden a devenit prima persoană care a transmis audio (telefonie wireless) prin intermediul undelor electromagnetice, transmițând cu succes pe o distanță de aproximativ 1,6 kilometri, iar șase ani mai târziu, în ajunul Crăciunului 1906, a devenit prima persoană care a făcut o emisiune publică de radio. Până în 1910, diferitele sisteme wireless au primit denumirea comună de „radio”.

Mădălina Corina Diaconu

(Revista UZP nr. 19/2020)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *