◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.11.2024

Combaterea eficientă
a dezinformării. Lecții de la jurnaliștii africani

Răspândirea dezinformării în Africa a făcut ca totul, de la teorii extravagante ale conspirației la falsuri despre vaccinuri, până la mesaje politice dubioase să ajungă la oameni de pe tot continentul. Informațiile false au incitat la violență și au răspândit mesaje rasiste, misogine și xenofobe, în timp ce erodarea încrederii online a deschis calea pentru ca conținutul fabricat, inclusiv cel care servește agendelor politice ale celor care răspândesc informații false.

Potrivit gijn.org , două dintre instrumentele cu inteligență artificială (AI) pot fi folosite pentru a combate dezinformarea, în timp ce un al treilea combină inteligența artificială cu povestirea și analiza datelor pentru a ajuta reporterii să-și facă treaba mai eficient.

Potrivit Centrului African pentru Studii Strategice, 300 milioane de oameni de pe continent au început să folosească rețelele sociale în ultimii șapte ani, iar cei 600 milioane de utilizatori de internet din Africa sunt printre cei mai mari consumatori de știri din lume prin intermediul rețelelor sociale. Același raport a documentat, de asemenea, 189 de campanii de dezinformare pe tot continentul în 2023, o creștere cu 300% față de cifra din 2022. Iar cetățenii din Nigeria și Kenya – țările africane situate în top în ceea ce privește utilizarea zilnică a rețelelor sociale – împărtășesc cele mai mari preocupări cu privire la dezinformare, conform Raportului de știri digitale 2022 al Institutului Reuters.

Cercetările arată că știrile false se răspândesc de șase ori mai repede decât știrile exacte pe rețelele sociale. Pentru a contracara acest lucru, o echipă a dezvoltat MyAIFactChecker, un instrument bazat pe inteligență artificială care permite utilizatorilor să verifice rapid și precis știrile, postările pe rețelele sociale și alt conținut digital. FactCheckAfrica este gratuit de utilizat pentru oricine.

Dubawa, un proiect al Centrului pentru Inovare și Dezvoltare în Jurnalism (CJID) din Nigeria, a introdus atât un chatbot alimentat de inteligență artificială, cât și o platformă audio pentru a spori eforturile de verificare a faptelor. Dubawa Chatbot este conceput pentru a oferi răspunsuri precise, în timp real, la reclamații sau întrebări, ajutând persoanele și jurnaliştii în investigaţiile lor. Spre deosebire de instrumentele AI precum ChatGPT, care nu au acces la date de internet în timp real, Dubawa Chatbot, care este încorporat în WhatsApp, poate prelua informații actualizate de pe web. Platforma audio Dubawa poate monitoriza programele radio, le transcrie și poate extrage afirmații verificabile. Această funcție abordează provocarea de a urmări reclamațiile nedocumentate făcute la radio în direct, care sunt adesea dificil de verificat.

Silas Jonathan, manager de cercetare și investigații digitale la Dubawa, a explicat că instrumentul a înregistrat peste 1.000 de utilizatori în ultimele luni.

În 2022, Dataphyte Nigeria, o organizație de cercetare media și analiză a datelor, a colaborat cu Fedrelandsvennen, un ziar norvegian, pentru a lansa un instrument AI numit Nubia. Proiectat inițial ca o platformă de distribuție de știri bazată pe inteligență artificială, instrumentul își propune să transforme datele web, geospațiale și socio-economice în alerte și rapoarte bazate pe date. Una dintre caracteristicile oferite de Nubia este abilitatea de a crea și gestiona articole mai eficient. Poate automatiza producția de articole, poate genera șabloane și permite utilizatorilor să vizualizeze și să personalizeze conținutul direct în interfața sa. (redacția UZPR)

Foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *