Se împlinesc astăzi, 4 septembrie 2020, 62 de ani de la prima ediție a Festivalului și Concursului Internațional ”George Enescu”. Bogata istorie a acestei manifestări muzicale singulare în lume, ajunsă acum la ediția a XXIV, în plină desfășurare (până pe 22 septembrie) a început în 1958 (4–22 septembrie), când, la trei ani de la moartea lui Enescu (4 mai 1955, Paris), s-a organizat la Bucureşti prima ediţie a festivalului care îi poartă numele. De prima ediţie, cu invitaţi de prestigiu (soliștii Yehudi Menuhin, David Oistrah, Claudio Arrau, Halina Czerny-Stefańska, Nadia Boulanger, Monique Haas, dirijorii Sir John Barbirolli, Carlo Felice Cillario, Carlo Zecchi) şi concerte memorabile, se leagă şi un alt eveniment important din istoria muzicii româneşti: premiera românească a operei ”Oedip” de George Enescu, la Opera Română, în ultima seară a festivalului, 22 septembrie 1958, cu David Ohanesian în rolul titular, la pupitrul dirijoral aflându-se Constantin Silvestri.
Prima ediție s-a deschis cu concertul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu” din București, dirijată de George Georgescu (4 septembrie 1958, ora 20.30, Ateneul Român).
Ca structură, festivalul a fost împărțit în opt cicluri de concerte, găzduite de Ateneul Român: ciclul I: concertul de deschidere, recitalul violonistului Yehudi Menuhin (Partitele în Mi major și re minor de Bach, Sonata pentru vioară solo de Bartók, 17 septembrie), concertul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu”, dirijor: Mircea Basarab, solist: pianistul Iacov Zak; ciclul al II-lea: concertul Orchestrei Simfonice Radio, dirijor: Constantin Silvestri, solist: David Oistrah (George Enescu, Uvertura de concert pe teme în caracter popular românesc, Suita nr. 3 pentru orchestră, ”Săteasca”, Concertul pentru vioară și orchestră de Beethoven, 5 septembrie), concert de sonate pentru vioară și pian cu Alexander Plocek și Josef Páleníček, Cehoslovacia (14 septembrie), recitalul pianistului Claudio Arrau (18 septembrie); ciclul al III-lea: muzică de cameră cu Cvartetul Uniunii Compozitorilor (Lucian Savin, vioara I, Mendi Rodan, vioara a II-a, George Popovici, violă, Alfons Capitanovici, violoncel) soliști: Arta Florescu, Iolanda Mărculescu, Emilia Petrescu, Valentin Teodorian, Nicolae Secăreanu (6 septembrie), recitalul pianistei Halina Czerny-Stefańska (7 septembrie), concertul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu”, dirijor: Sir John Barbirolli (Uvertura la ”Maeștrii cântăreți din Nürnberg” de Wagner, Fantezie pe o temă de Tallis de Vaughan Williams, ”Marea” de Debussy, Simfonia a VII-a de Beethoven, 13 și 14 septembrie), Concertul laureaților Concursului Internațional ”George Enescu” (16 septembrie); ciclul al IV-lea: concertul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu”, dirijor: Constantin Bugeanu, solist: violonistul belgian André Gertler (7 septembrie), recitalul pianistului Mîndru Katz (7 septembrie), al doilea concert dirijat de Sir John Barbirolli la pupitrul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu” (14 septembrie); ciclul al V-lea: muzică de cameră cu Cvartetul Radio (Mircea Negrescu, Isidor Wechsler, Marcel Gross, Ion Fotino, soliști: Iolanda Mărculescu, Dan Iordăchescu, Maria Fotino, 10 septembrie), concertul Orchestrei Simfonice a Cinematografiei, dirijor: Edgar Cosma, solistă: pianista Monique Haas (8 septembrie), recitalul violonistului David Oistrah, la pian: V. Iampolski (Sonata în sol minor, ”Didone abbandonata” , op. 1 nr.10 de Tartini, Sonata în La major de César Franck, Fantezia în Do major, op. 131 de Schumann, Trei poeme, ”Mituri”, op. 30 de Karol Szymanowski, Rapsodia „Tzigane” de Maurice Ravel, 20 septembrie); ciclul al VI-lea: concertul Orchestrei Simfonice Radio, dirijor: Carlo Felice Cillario, solist: Ion Voicu (8 septembrie), recitalul pianistului Claudio Arrau (Seară Beethoven: Sonatele op. 10 nr. 3, op. 55,”Waldstein”, op. 111, op. 57, ”Appassionata”, 15 septembrie), concertul Orchestrei Simfonice a Cinematografiei, dirijor: Mircea Cristescu, soliști: Valentin Gheorghiu, Ștefan Gheorghiu, Radu Aldulescu (Suita simfonică ”Munții Apuseni” de Marțian Negrea, Rapsodia pentru pian pe o temă de Paganini de Rahmaninov, Dublul concert pentru vioară și violoncel de Brahms, Poemul simfonic ”Pinii din Roma” de Respighi, 21 septembrie), ciclul al VII-lea: recitalul violoncelistului Vladimir Orlov (9 septembrie), concertul Orchestrei Simfonice Radio, dirijor: Sașa Popov (Bulgaria), solist: Iacov Zak (12 septembrie), concertul Orchestrei Simfonice Radio, dirijor: Alfred Alessandrescu, solist: Claudio Arrau (Alfred Alessandrescu, Simfonia a VI-a, dedicată lui George Enescu, Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Brahms, Trei dansuri românești de Theordor Rogalski, 19 septembrie); ciclul al VIII-lea: concertul Orchestrei Filarmonicii ”Banatul” din Timișoara, dirijor: Mircea Popa, solist: pianistul bulgar Otto Liebig (9 septembrie), Seară Enescu, dirijor: Constantin Silvestri, soliști: Valentin Gheorghiu, Ștefan Gheorghiu, George Popovici, Radu Aldulescu (Suita pentru pian și vioară ”Impresii din copilărie”, Cvartetul cu pian nr. 2 în re minor, Simfonia de cameră pentru 12 instrumente, 17 septembrie), concertul Orchestrei Filarmonicii ”George Enescu”, dirijor: George Georgescu, soliști: Yehudi Menuhin și David Oistrah (Simfonia a II-a, ”cu clopote” de Haciaturian, Concertul pentru vioară și orchestră de Brahms, Dublul concert de Bach, Toccata de Constantin Silvestri; 18 septembrie). Închiderea festivalului: opera ”Oedip” de George Enescu (premiera românească, versiune în limba română, 22 septembrie, ora 19.00, Opera din București).
Pe lângă acestea, au mai fost programate două concerte, unul al Corului Filarmonicii ”George Enescu”, dirijor: Dumitru Botez (Sala Teatrului C.C.S., 11 septembrie, ora 11.00), celălalt, al Orchestrei ”Barbu Lăutaru”, dirijată de Ionel Budișteanu (în aceeași sală, 11 septembrie, ora 21.00).
În perioada Festivalului s-a inaugurat Muzeul „George Enescu”, în aripa din dreapta a Palatului Cantacuzino.
Chiar la o sumară analiză, se cuvine observat că de la prima sa ediție, Festivalul ”Enescu” a reunit mari muzicieni în concerte excepționale (dovada sunt înregistrările Radio România și discurile editate recent de Casa Radio*), că repertoriul său a fost bogat. Și un detaliu: bună parte dintre concertele și recitalurile de la Ateneu începeau la ora 21.00, ceea ce pentru cei obișnuiți să considere global, din punct de vedere cultural, perioada deceniilor comuniste din România drept o epocă întunecată, care trebuie uitată (sper că sunt tot mai puțini la 30 de ani după evenimentele din 1989) ar putea fi de mirare…
În 2011, Editura Casa Radio a lansat prima serie de CD-uri dedicate Festivalului Internațional ”George Enescu” valorificând înregistrările realizate de Radio România, o veritabilă arhivă-tezaur. Au apărut atunci, cu ocazia celei de-a XX-a ediții a Festivalului șase albume discografice (*) dedicate primei ediții a Festivalului.
O copie a programului general al Festivalului Internațional ”George Enescu” a putut fi văzută la Palatul Suțu (Muzeul Municipiului București) în expoziția ”Mărturisiri despre muzică. Intimitate. Armonii. Tehnologie”, care a fost deschisă din 23 iulie 2019 până în 30 martie 2020 (detalii, aici).
articol de Costin Tuchilă