Pentru prima oară în istoria post-decembristă, două județe se coalizează și încep un proiect major de infrastructură fără a mai aștepta intervenția guvernului. E vorba despre construcția drumului expres Arad – Oradea (o autostradă fără bandă de siguranță și cu viteză maximă mai mică), ce va fi realizată de județele Bihor și Arad, în colaborare cu cele două primării de municipii.
Primarii din Oradea şi Arad, Florin Birta şi Călin Bibarţ, şi preşedinţii Consiliilor Judeţene Bihor şi Arad, Ilie Bolojan şi Iustin Cionca, au semnat marţi la Arad acordul de asociere pentru realizarea Drumului Expres de 134 km între cele două municipii. Pentru acest proiect, estimat la peste 1 miliard de euro din fonduri UE, autoritatea contractantă este CJ Bihor, potrivit Bihoreanul.
Cum a fost posibilă din punct de vedere legal această asociere și ocolirea CNAIR, compania deținută de Ministerul Transporturilor, care gestionează în mod normal toate aceste lucrări de infrastructură?
O ordonanță de urgență adoptată de guvernul Orban, OUG 101/2020, care permite autorităților locale să gestioneze proiecte de infrastructură rutieră.
G4Media.ro a scris în premieră în iunie 2020 despre această ordonanță, care reprezintă o mini-revoluție în administrația din România. Datorită acestei OUG, autoritățile locale pot prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local. Mișcarea a fost cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, care erau lipsiți de instrumentele legale.
Prima fază a proiectului realizat în asociere de Bihor și Arad este actualizarea vechiului studiu de fezabilitate, întocmit de CNAIR în 2007.
Proiectul va fi finanțat din fonduri europene și va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura TEN-T existentă, respectiv sectorul Oradea-Borș și Nădlac-Arad-Timișoara, potrivit Bihoreanul.