Consiliul Director al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România regretă că domnul senator PSD, Robert Cazanciuc, a trebuit să ajungă până în America ca să afle „că nu există un cod deontologic în presa din România, care să nu permită ziariştilor să scrie lucruri neadecvate.” Cu un efort minim de căutare ar fi găsit Codul deontologic al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (https://uzpr.ro/wp-content/uploads/2018/04/Cod-deontologic-UZPR1687.pdf) şi nu ar fi trebuit să dezinformeze participanţii la recenta conferinţă organizată de Uniunea Profesiilor Liberale din România (UPLR). Ceea ce noi nu ştim nu înseamnă că nu există!
Fără îndoială, sunt situaţii când acest cod nu este respectat, cum se întâmplă, de altfel, din păcate, în toate profesiile. Dar UZPR dezavuează orice încălcare a prevederilor acestui document şi prin toate acţiunile sale promovează practicarea unui jurnalism curat, de calitate. Sunt situaţii când însăşi clasa politică îşi aduce o substanţială contribuţie la dezinformare, prin emiterea unor informaţii false sau denigratoare. Deci, nu existenţa unui cod este problema, ci climatul socio-politic pentru care nu presa, în primul rând, are de dat seamă.
CODUL DEONTOLOGIC
AL UNIUNII ZIARIŞTILOR PROFESIONIŞTI DIN ROMÂNIA
Respectul pentru adevăr şi informarea corectă a publicului sunt imperativele supreme ale jurnalistului. Ştirile, fotografiile sau înregistrările audio-video vor fi procurate prin metode corecte şi oneste.
Materialele destinate publicării sub formă de texte şi imagini trebuie verificate cu grijă, din surse credibile. Ele trebuie să fie exacte, obiective, şi să nu conţină opinii personale. Informaţiile neverificate trebuie să fie prezentate cu rezerva necesară, menţionându-se aceasta.
Ştirile sau afirmaţiile neadevărate, trebuie rectificate imediat, sub forma adecvată, de către jurnalistul sau redacţia care le-a difuzat.
Persoanele care lucrează în presă trebuie să păstreze secretul profesional. Exista regulamente internaţionale care garantează confidenţialitatea surselor de informaţii.
Editorii şi redactorii trebuie să vegheze la separarea textelor redacţionale de cele realizate în scop publicitar. Textele, imaginile şi desenele publicitare vor purta, în mod vizibil, această menţiune.
Jurnalistul respectă viaţa privată şi sfera intimă a individului. Atunci când comportamentul unei persoane lezează interesele publice, presa poate folosi informaţii din această sferă.
Prezentarea în mass-media a violenţei, a brutalităţii şi a moravurilor trebuie să aibă în vedere protecţia emoţională a tineretului.
Nimeni nu trebuie să suporte discriminări sau injurii pe considerente de sex, defecte fizice, apartenenţa la un grup social, religie, rasă sau naţionalitate.
Jurnalistul nu se substituie instituţiilor publice. Relatările privind procedurile poliţieneşti sau juridice trebuie făcute astfel încât să nu prejudicieze nici una din părţile implicate. În ceea ce priveşte delincvenţa juvenilă, este recomandabil să se evite citarea numelor şi identificarea persoanelor prin imagini, având în vedere viitorul acestora.
10. Sunt interzise acceptarea şi acordarea de avantaje de orice fel, menite să îngrădească sau să influenţeze libertatea de decizie a redactorului şi a editorului.
Biroul de presă al UZPR