În urmă cu patru ani, radiodifuzorul național din Norvegia și-a propus să-și remodeleze complet acoperirea despre schimbările climatice, restructurând pozițiile reporterilor în redacție și investind în producerea de articole despre climă.
Acoperirea dedicată climei de la Norwegian Broadcasting Corporation primește acum în mod constant mai multe vizualizări decât restul acoperirii redacției, afirmă editorii-șefi pentru climă. În 2023, poveștile produse de echipele de climă ale organizației au depășit media povestirilor de pe site, adesea în mod dramatic.
Experiența NRK, așa cum este cunoscut radiodifuzorul, pare să submineze un mit răspândit în rândul multor organizații de știri, acela că publicul pur și simplu nu este interesat de jurnalismul care relatează despre schimbările climatic, potrivit niemanlab.org.
Detalii despre strategia NRK în materie de climă au fost împărtășite de Hans Cosson-Eide, redactor-șef al știrilor despre climă, pentru Oxford Climate Journalism Network: „Cifrele puternice pentru poveștile climatice nu reflectă vreo rețetă secretă – acoperirea climei s-a extins pe o mare varietate de subiecte, de la investigații cu date vizuale despre modul în care clima modifică Norvegia, până la povești despre modul în care clima se intersectează cu pandemia, explicații despre energia regenerabilă și valurile de căldură, acoperirea protestelor împotriva schimbărilor climatice și multe altelepentru acoperirea climatului”.
Distincție clară între jurnalism și activism
După ce au convenit că NRK trebuie să producă un jurnalism mai bun în domeniul climei, membrii conducerii superioare, împreună cu un grup de jurnalişti care nu erau specialişti în climă, au decis să-şi dea seama cum ar arăta o acoperire mai bună a climei.
Primul rezultat al Strategiei Climatice, lansată la începutul anului 2020, a fost o serie de orientări publice care descriu modul în care NRK acoperă clima, încadrând acoperirea drept cheie pentru consolidarea democrației norvegiene și susținerea dezbaterii publice.
„Acoperirea noastră ar trebui să se refere în primul rând la modul în care sunt luate măsuri, nu dacă sunt necesare măsuri”, s-a convenit în urmă cu patru ani.
Poziția clară, împreună cu îndrumările privind furnizarea de context științific atunci când acoperă negarea climatului și interesele personale, le-au permis jurnaliştilor să găsească o linie clară între jurnalism și activism.
Lansată în ajunul pandemiei, strategia de climă a radiodifuzorului a fost, de asemenea, testată aproape imediat – și de atunci, acoperirea climatică a trebuit să concureze pentru spațiu și resurse cu invadarea Ucrainei de către Rusia, războiul din Orientul Mijlociu și criza costului vieții. „Fără strategia în vigoare, acoperirea ar fi avut dificultăți să păstreze proeminența de care avea nevoie. Patru ani mai târziu, NRK își actualizează strategia climatică. Cred că ar trebui să avem ca obiectiv creșterea înțelegerii schimbărilor climatice ca o amenințare interdisciplinară și intersectorială pentru societate”, spune Cosson-Eide. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com