Dezinformarea și propaganda, pilonii de bază ale războiului, au fost supraalimentate digital în bătălia pentru Ucraina, cel mai mare conflict pe care l-a văzut lumea de la apariția smartphone-urilor și a rețelelor sociale.
La un moment dat, unii locuitori din Harkov au primit o serie de mesaje text înfricoșătoare, presupus venite de la de la oficiali guvernamentali care le spuneau să părăsească orașul înainte ca forțele ruse să-l înconjoare. „Din cauza amenințării încercuirii inamicului, îndemnăm populația civilă din Harkov să părăsească orașul până pe 22 aprilie”, susținea o alertă care purta sigla Serviciului de Stat pentru Situații de Urgență al Ucrainei și trasa căile de evacuare sigure. Dar șeful poliției din regiunea Harkov, Volodymyr Timoșko, a știut imediat că este voeba despre un fals, întrucât
ar fi fost unul dintre primii care ar fi aflat despre orice plan oficial de evacuare.
„Rezidenții au început să primească aceste notificări în masă. Aceasta este o operațiune psihologică, menită să declanșeze panică”, a declarat Timoșko, pentru Reuters.
Potrivit Euractiv, un oficial de securitate ucrainean, care a cerut anonimatul pentru a discuta chestiuni sensibile, susține că rușii au trimis frecvent un număr mare de mesaje text de la dispozitive atașate la o dronă de recunoaștere cu rază lungă de acțiune.
Barajul telefonic a fost însoțit de un blitz pe rețelele de socializare, arată Andriy Kovalenko, șeful Centrului Ucrainean de Combatere a Dezinformarii (CCD), o filială a consiliului de securitate națională. Numărul mediu de postări pe rețelele sociale clasificate drept dezinformare despre război de către autoritățile ucrainene a crescut la peste 2.500 pe zi, de la 200 pe zi cu doar două luni înainte, arată datele compilate de CCD. Șeful CCD a declarat că serviciile de informații ucrainene au evaluat că aceste campanii de dezinformare au fost efectuate în principal de către serviciul de securitate FSB din Rusia și agenția de informații militare, cunoscută în mod obișnuit ca GRU.
Ministerul de Externe al Rusiei și FSB nu au răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la afirmațiile ucrainene, în timp ce Reuters nu a putut contacta GRU.
Zeci de „ferme de boți” închise
Oficialul ucrainean de securitate care a cerut anonimatul a spus că de la invazia la scară largă a Ucrainei, din 2022, agențiile de informații au închis 86 de „ferme de boți” rusești situate în Ucraina, care controlau trei milioane de conturi de rețele sociale, cu o audiență estimată la 12 milioane de oameni.
Kovalenko adaugă că în prezent, cele mai semnificative surse de dezinformare online rusă sunt TikTok în Ucraina și Telegram în Europa; ambele sunt utilizate pe scară largă în Ucraina. La începutul acestui an, TikTok a închis aproximativ 30 din cele 90 de conturi pe care Ucraina le-a semnalat drept distribuitori de dezinformare afiliate Rusiei, adăugând că de multe ori au apărut noi conturi, pentru a le înlocui pe cele eliminate.
TikTok a declarat pentru Reuters că ghidurile sale interzic conținutul fals sau înșelător, adăugând că a închis 13 rețele de influență ascunse care operează din Rusia în ultimii ani.
Peste trei sferturi din populația Ucrainei se informează de pe rețelele de socializare, mult mai mult decât orice altă sursă de informații, potrivit unui studiu comandat de USAid în 2023. Aceasta este un procent considerabil mai mare decât în oricare dintre cele 24 de țări europene chestionate de un raport din 2024 al Institutului Reuters pentru Studiul Jurnalismului. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com