◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.11.2024

„Arte sub lupă. Cronici, portrete, mărturii” – debut editorial al jurnalistului Ștefan R. Apostol

Editura ASTRALIS anunță debutul editorial al jurnalistului Ștefan R. Apostol, cu volumul „Arte sub lupă. Cronici, portrete, mărturii”, prefațat de jurnalistul cultural și criticul literar Marian Nencescu. Postfața este realizată de scriitorul Flaviu George Predescu.

În Prefață, Marian Nencescu surprinde chintesența acestui prim volum scris de ȘTEFAN R. APOSTOL, membru al UZPR – Filiala Presă Culturală. Iată un fragment: „Jurnalist radio și comentator media al fenomenului cultural (teatru, cinematografie etc.), Ștefan R. Apostol este aparent un „autodidact”. Domeniul/domeniile pentru care s-a pregătit în facultate se regăsesc foarte puțin în ceea ce realizează profesional în prezent. Au rămas însă intacte rigoarea, voința auctorială, curiozitatea. Cu totul, cartea de față este sinteza a aproape 3 decenii de muncă jurnalistică, rod al documentării, dar și al empatiei pentru domeniul ales: cronica/recenzia dramatică și de film, eseul cultural și, ca un corolar, interviul. Sunt genuri „clasice” ale publicisticii, practicate de regulă de jurnaliștii cei mai avizați. În cazul său, publicistica nu este neapărat un exercițiu de erudiție, deși numeroase sunt argumentele în acest sens (autorul fiind o veritabilă „enciclopedie în materie de film, un depozit nesecat de informații și o „explozie” de interpretări), cât de provocare.

Textele sale se încadrează în ce s-ar numi o formă de „mediere socială”: «Pretutindeni în lume mediatorul este cel care caută să depășească condiția curentă și să creeze o lume nouă. Mediatorul este un produs și un motor al transformărilor», spunea sociologul francez Paul-Herry Chombart de Lauwe în cartea sa «Cultura și puterea». Volatile, greu de sintetizat într-o expresie unitară, comentariile/cronicile/recenziile lui Ștefan R. Apostol acoperă un gol teoretic esențial: nici azi, majoritatea temelor și ipotezelor sale fascinante despre lumea filmului și a teatrului nu își găsesc un suport în studiile avansate de teoria culturii («Cultural studies», cum se mai spune). Cartea sa relevă din plin «extraordinarul», ineditul, excepționalul din actul de creație, dovada vie că toate genurile, de la arta superioară, la diversele tipuri de «sub culturi», extra-elitiste, au un numitor comun: cronica jurnalistică. Ștefan R. Apostol are meritul de a proceda selectiv, el nu nivelează culturile (de aceea propune în cartea sa capitole distincte pentru fiecare gen artistic în parte), ci ține seama de specificul presei culturale: nivelul diferit de accesibilitate și sensibilitate al publicului. Practic, fiecare categorie de cititori are partea sa de interes în această carte: de la cinefili, la simpli spectatori, și de la pasionații de istorie recentă a filmului, la exegeții cei mai avizați. Scrise în timp (poate că unele texte ar mai suporta retușări, ori amendări), cronicile păstrează actualitatea temei. Este o carte ce conturează filmele unei generații, cu «drum cu tot», cum încă nu avem în evantaiul publicistic actual. Ștefan R. Apostol face prin această carte dovada că presa de agenție depășește adesea chiar și publicațiile specializate (gen «Dilema»), devenind, ceea ce criticul Paul Cornea numea «discursuri de escortă», respectiv texte ce însoțesc, explică și chiar dezvăluie adevărul ascuns din discursul dramatic și cinematografic, în cazul său. Amestec de informație, portrete, istorie a domeniului și fascinante incursiuni culturale, textele/analizele lui Ștefan R. Apostol depășesc cadrul unor simple aserțiuni. Ele nu sunt o «reciclare» de material promoțional, ci un inventar de teme, de procedee și de incursiuni în opera celor mai galonați creatori ai domeniului.

Veritabil jurnalist de investigație, Ștefan R. Apostol cercetează domeniul, revine, recompune adaugă unde lipsește: sub pana sa «povestea filmului» este epopeea modernă de care avem nevoie, amestec de «magie», inspirație și har. Ce surprinde în acest demers este metoda: aproape că fiecare text are altă compoziție, conținutul este anticipat cu trimiteri „clasice”, teoria se amestecă cu metoda (…)

Cu totul, cartea este o demonstrație: statisticile arată că românii sunt din ce în ce mai puțin sensibili la fenomenul cultural (puțin sub 10 procente citesc curent, fie și ziare, reviste). În aceste condiții, peste 70 la sută declară că se documentează din presa media. Cu totul, cartea lui Ștefan R. Apostol este și un leac contra pasivității generalizate. Cu mici și nesemnificative excepții, artele vizuale (în special arta filmului) au detronat lectura, ori cartea de față invită tocmai la lectură, ceea ce nu e puțin lucru”. 

 

     

      Camelia Pantazi Tudor

                                            membru al UZPR/Filiala Presă Culturală

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *