◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.02.2024

Jocul cuvintelor scriitoarei Angela Dina-Moțățăianu

Vineri, 24 noiembrie, la Biblioteca Metropolitană București, Editura Biscara a avut-o drept invitată pe scriitoarea Angela Dina-Moțățăianu, pentru un eveniment-bilanț: prezentarea celor cinci cărți publicate de aceasta în 2023. Mulțumim UZPR pentru generozitatea cu care a promovat evenimentul!

Cu numai o lună înainte, tot la Biblioteca Metropolitană București, sub patronajul academicianului Gheorghe Păun, era lansată Antologia Concursului POLARIS (cea de-a treia ediţie a concursului anual de proză scurtă, organizat de editură, a incitat participanţii cu o temă-simbol pentru Anul Urmuz 2023, aceștia fiind îndemnaţi să preia un fragment din textul urmuzian PUŢINĂ METAFIZICĂ ŞI ASTRONOMIE, pe care să-l considere motto pentru creaţiile proprii, proze scurte inedite, scrise într-o manieră absurd-suprarealistă).

Printre cei antologați în volumul DESTINE CLANDESTINE se află și Angela Dina-Moțățăianu, cu prozopoemul absurd BASM PLUVIAL, remarcat de academicianul Gheorghe Păun în onoranta sa recenzie: „Interesant este că textele sunt bine şlefuite (poate e şi efectul selecţiei), găsim unul şi cu rime interioare (îmi aminteşte de spusa lui Marin Sorescu, cum că scrierile urmuziene pot fi reconstruite pe strofe şi distihuri)”.

Dar participarea la Concursul POLARIS a fost doar o urmare firească a proiectelor personale ale scriitoarei, dedicate Anului Urmuz 2023.

În februarie, deja publicase primele 100 de prozopoeme absurde, numite URSUZISME. În septembrie a continuat aventura absurdului cu alte 100 de prozopoeme, numite ARICISME, motivată de aprecierile pozitive ale academicianului Gheorghe Păun…

Prozopoemele sunt numite de autoare „microeseuri cameleonice” și trec printr-un clivaj senzorial surprinzător pentru cititor, nuanța de absurd auditiv fiind alăturată efervescentului imaginar al autoarei. Ironie și autoironie se înlănțuiesc dinamic într-un liric presarat cu pusee de fantastic, sensul fiind redat printr-o distorsiune de logică. „…Avem aici un eşantion caracteristic: spirit ludic, umor, rime interioare, invenţii lexicale – în fond, mici capcane toate, pentru că microeseurile sunt, de fapt, serioase, preocupate, desfăşurându-se, în stil urmuzian, pe mai multe niveluri, nu trebuie rămas la cel superficial, al eflorescenţelor lingvistico-umoristice, sub ele ne aşteaptă săgeţi, fulguraţii aspre pentru metehne terestre…”, spune ilustrul academician.

Scriitoarea a mărturisit factorul declanșator al acestor două volume urmuziene: „Cele scrise aici de mine par o joacă… un feedback întâmplător şi glumeţ la o provocare oarecare. Totuşi, învăţând de la Urmuz, scrisul meu a devenit un joc premeditat, încorsetat în cutume, în reguli, care pun în mişcare încărcătura cuvântului, transformând-o în cale de convingere. Apar şi derapaje lingvistice, pe lângă accentul frazeologic şi rime debusolante, toate coroborate pentru a încorpora cât mai profund în absurd mesajul urmărit …”

După două cărți cu jocuri lirice destinate adulților, la întâlnirea de vineri, 24 noiembrie, s-a discutat și despre un alt volum, de data aceasta cu jocuri epice pentru cei mici. Autoarea are în portofoliu trei astfel de cărți, TIMP DE POVESTE (Ed. Biscara, 2022) primind Premiul II la Festivalul Internaţional de Creaţie VRANCEA LITERARĂ – Secţiunea Literatură pentru copii, în septembrie 2023. De asemenea, textele sale pentru copii sunt cuprinse în primele două serii ale Antologiei POVEȘTI DE NOAPTE BUNĂ (2021, 2022), proiect al Bibliotecii Județene Alba…

Ce are deosebit acest volum nou apărut în 2023, CRÂNGUL CU VISE? Prozatoarea trezeşte acum în conştiinţa micilor cititori o altă menire, cea a ocrotirii moştenirii spirituale, lăsate de generaţiile anterioare. Personajele se confruntă cu magicul popular ca bun existenţial neperisabil…

Mărturisește autoarea: „Am ales să deschid și să închid cartea cu două proze în care personajele principale nu sunt doar copiii, ci ființe supranaturale care se ivesc din simbioza lor cu arbori seculari. În prima, copilul Sabin îl află pe Omul Pădurii ce-şi avea sălaşul în trunchiul vechi al unui tei argintiu, salvându-l de la pieire, odată cu întregul crâng (căpătând, în schimb, puteri neașteptate), iar în ultima, o adolescentă, Ana, contopindu-se c-un stejar fermecat, alungă Vâlvele în Noaptea Rusaliilor, îndepărtând primejdia ce plana asupra locului…”. Și continuă destăinuirea : „Copiii cărora le adresez poveștile mele sunt inclusiv cei pe care maturii încă îi mai poartă în adâncul ființei lor…”.

Altă colecţie de proză scurtă, CÂND VÂRCOLACII SORB LUNA… (Ed. Biscara, 2022) a fost recompensată în mai 2023 cu Premiul II la Festivalul Naţional de Literatură „Armonii de primăvară”. Aici, iraţionalul revigorat prin forţa miticului pare a fi miezul celor 17 povestiri, semn al structurii arhetipale proprii nouă, românilor, evident identificabilă în conceptul artistic al autoarei.

În volumul-pereche, ÎNTÂMPLĂRI DE PE THEIA, publicat în 2023, autoarea ne direcţionează imaginația spre acceptarea unui alt univers, în care povestirile sale pot căpăta sensul și deznodământul de neconceput aici, în proximitate…

Aceste întâmplări se petrec într-o lume alternativă, consolidată din esența insinuată a dualității, confruntată cu dualismul. Personaje palpabile, prin manevrări accidentale sau voite ale timpului şi spațiului, capătă puterea de a-şi schimba destinul ori însăși esența, natura individuală… Contextul epic este modern, conflictul aparent, susținător al intruziunii straniului, vine din problematica prezentului sau a unui viitor posibil. „Când am ales titlul acestui volum de proză scurtă fantastică, am gândit să mă îndepărtez puțin de lumea imaginarului legat de tradiție, așa cum scrisesem anterior… Theia este numele presupusului corp ceresc generator al Lunii, prin ciocnirea cu Terra. Fidelă simbolisticii acesteia, în ÎNTÂMPLĂRI DE PE THEIA, jocul meu capătă alt scop, acela de a crea lumi duble în același spațiu și timp. Da… îmi permit să împrumut remarca domnului Aureliu Goci, criticul care a spus ca reușesc să mă reinventez prin fiecare carte…”, ne-a devoalat autoarea gândurile sale.

Ana Dobre, critic literar, apreciază că: „Modul în care Angela Dina-Moțățăianu se apleacă asupra tematicii accentuează ideea permanentă a miracolelor chiar într-o lume ca a noastră, asaltată de profan. Profanul nu poate camufla la infinit sacrul, hierofaniile sunt posibile… Autoarea pune în evidență o vocație a scrisului, relevând, totodată, încrederea în posibilitățile cuvântului de a cuprinde adevărul vieții și propriul adevăr.” Aceste considerații critice au fost reconfirmate de recentul Premiu al II-lea obținut de autoare tot în 2023, la Concursul național de proză SF & Fantasy de la Buzău…

Cartea cu care închide anul 2023 scriitoarea Angela Dina-Moțățăianu este NUVELISSIME,  titlu ironic și nu prea… Cele 2 nuvele sunt rafinat construite, într-un stil atractiv, modern, acțiunea desfășurându-se în succesiuni de cadre cinematografice, impunând un dinamism aparte, incitând cititorul la spirit alert. EDENHAN și CEAINĂRIA DE LA MIEZUL NOPȚII sunt niște spații închise care-i protejează pe suprarealiștii ocupanți. Închise fizic, dar, sfidând logica, deschise oricăror posibilități de intersectare a realității imediate cu multiple alte dimensiuni, căi, universuri.

Ne-a mai precizat prozatoarea: „Aici veți afla personaje comune celor două nuvele. Mai întâi a apărut CEAINĂRIA…, apoi am simțit nevoia sa creez biografii pentru unele dintre personaje și… așa s-a născut EDENHAN, o aventură plasată în amonte, pe scara timpului, față de întâmplările din CEAINĂRIE… Personajele din EDENHAN sunt bolnavi psihic, în fapt, caractere atipice, ieșite din matricea mulțimii obișnuite. În CEAINĂRIE… personajele sunt insomniaci, onirici, lunatici, predispuși la evadarea în orice formă de imaginar… Cu toți acești prieteni ai mei mă joc altfel, îi oblig să lupte pentru autodepășire, pentru evoluție, pentru transcenderea propriilor limite!”.

Semnificativ este faptul că ambele narațiuni se țes pe motivul unor anchete, unor cercetări, unor iscodiri în păienjenișul faptelor, sensurilor, destinelor… Faptul este un fel de îndemn al autoarei către exercițiul introspecției ce urmează a fi realizate de cititor. Poveștile prind viaţă, o viaţă ireală, dar credibilă, elaborată abil de autoare. Se reconfirmă apetitul scriitoarei pentru jocuri logice sau, dimpotrivă, devastatoare prin faptul că permit alunecarea într-o altă perspectivă de înțelegere a faptelor, a universului înconjurător.

Finalul fiecărei nuvele este o confruntare între realitate și mister. În EDENHAN apare un mesaj de la autoare, aflată în postură demiurgică… În CEAINĂRIE…, realitatea fantasticului se surpă și personajul principal, care se trezește în cealaltă realitate, a diurnului banal, se luptă să-i convingă pe toți de realul propriei sale viziuni fantasmagorice…

Aparenta repartizare întâmplătoare a evenimentelor, ambiguitatea, relativitatea sunt efecte scenice ale jocului intelectual, metaforizat în întregime, la care ne provoacă Angela Dina-Moțățăianu. Autoarea a generat în NUVELISSIME, în urma unui amplu exercițiu scriitoricesc, o mostră perfectă de entropie estetică.

Așadar, încă 5 cărți se alătură unei opere captivante, unice, frapante prin conexiunile care se pot face între elementele componente, privite ca un tot unitar. Este și ceea ce afirmă criticul Ionel Bota despre scrisul prozatoarei: „Lumea aceasta a povestirilor Angelei Dina-Moțățăianu este și una a reconfigurărilor emblemei identitare, precedența realului marcând costumația inscriptibilului. Totul este, deci, spectacol, unul epic, desigur, dar și carnavalesc sau doar grotesc-magic, ceremonial arhaic sau doar amintire aruncată în malaxorul de stări, real și miracol deopotrivă…”.

 

Sara Mina, editor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *