◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro22.02.2024

Arhivele, alfabetizarea media, accesul la publicul tânăr, informația de încredere. 70 de sesiuni de presă la Festivalul Médias en Seine

Peste 6.000 de profesioniști media s-au întâlnit la sediul Radio France din Paris, pentru cea de-a 6-a ediție a festivalului Médias en Seine, care a găzduit 200 de participanți în 70 de sesiuni și s-a concentrat pe diferite moduri de a reinventa informațiile și reglementările media. Vorbitorii au discutat despre alfabetizarea media, accesul informației la publicul tânăr, diversificarea redacțiilor și construirea de produse de știri în jurul imaginilor de arhivă.

Principalele subiecte de pe agendă au fost jurnalismul climatic și implicațiile inteligenței artificiale (AI) pentru știri. Au fost abordate, de asemenea, și multe subiecte de nișă, inclusiv jurnalismul sportive, în special privind strategiile de acoperire a Jocurilor Olimpice din 2024 sau inovațiile în buletine informative.

Una dintre principalele concluzii a fost aceea că arhivele difuzate pot fi o comoară pentru organizațiile media. Institut National de l’Audiovisuel (INA) este depozitul de arhive audiovizuale franceze de radio și televiziune. În ultimii câțiva ani, a devenit și un hit viral în lumea francofonă, cu 1,2 milioane de urmăritori pe Instagram și cu videoclipurile sale de pe YouTube atingând în mod regulat peste 1 milion de vizualizări.

Directorul general adjunct al INA, Agnès Chauveau, a explicat modul în care organizația a profitat de 27 de milioane de ore de imagini transmise la radio și televiziune pentru a deveni un jucător relevant în peisajul media francez: „Am început cu gândirea că toate aceste arhive audiovizuale din trecutul nostru rezonează cu prezentul. Atunci am decis că vom folosi toate platformele disponibile – Instagram, Youtube, Snapchat, Twitch – pentru a readuce în prim-plan aceste imagini din trecut într-un mod care să arunce o lumină asupra a ceea ce se întâmplă astăzi în știri. Cu filmările noastre, putem aduce ceva în dezbaterea publică cu privire la probleme actuale pe care nimeni altcineva nu le poate aduce. Acesta a devenit unghiul nostru editorial atunci când decidem ce material video să postăm și cum să edităm. Ca instituție publică, o parte a misiunii noastre este să arătăm de unde venim ca societate – fără a fi nostalgici ai trecutului sau a-l judeca”.

 

Formate inovatoare pe rețelele sociale

Cathinka Rondan, directorul Norwegian Broadcasting Corporation (NRK), a vorbit la un panel despre încrederea în știri și cum se face că mass-media scandinavă are cote de încredere mai mari decât organizațiile de știri din alte țări. Secretul NRK poate fi concentrarea pe a vorbi clar tinerilor. „La NRK lucrăm de ani de zile pentru a prezenta știrile într-un mod pe care un tânăr de 19 ani îl va înțelege. Mass-media tinde să folosească un limbaj cu care poate fi puțin dificil publicului să se conecteze. Dar ceea ce vedem este că am crescut încrederea printr-un limbaj mai simplu. Am crescut utilizarea, iar utilizarea și încrederea sunt legate”, a spus Rondan

Potrivit reutersinstitute.politics.ox.ac.uk, Festivalul l-a găzduit și pe Hugo Travers, starul YouTube în vârstă de 26 de ani, cunoscut pentru videoclipurile sale extrem de populare cu explicații de știri și 2,6 milioane de abonați. Travers a explicat cum el și echipa sa s-au conectat cu tinerii francezi sub 24 de ani și i-au atras pe aceștia spre știri folosind formate inovatoare pe rețelele sociale: „Există știri care sunt important de acoperit și adoptăm o abordare jurnalistică a acestor subiecte ca orice altă media tradițională, în timp ce folosim formatele specifice și codurile sociale legate de fiecare platformă de social media”.

Eric Fottorino, fost redactor-șef la Le Monde, a vorbit despre formatul atipic al Le 1, ziarul pe care l-a co-fondat în 2014. Le 1 este o publicație săptămânală care acoperă un subiect pe ediție. Este imprimat pe o singură coală mare de hârtie, care se pliază de trei ori înainte de a ajunge la un format compact A4. Fottorino a explicat că subiectul din fiecare număr este acoperit din ce în ce mai mult pe măsură ce este desfășurată foaia. Stratul exterior oferă o abordare mai literară, introductivă a subiectului, al doilea strat este pentru analiză și perspectivă de la experți, iar secțiunea finală, complet desfășurată, este locul în care intervin opinia și tema mai largă. „Astăzi, există o nouă valoare adăugată în citirea unui ziar tipărit. Nu de dragul nostalgiei, ci pentru că oferă cititorilor șansa de a se informa fără toate distragerile pe care le aduc știrile online”, a argumentat Fottorino.

Louis Dreyfus, președintele Comitetului executiv al Groupe Le Monde, a oferit o abordare sinceră despre eforturile Le Monde de a face redacția mai diversă. El a vorbit despre eforturile echipei sale de a recruta mai mulți jurnaliști stagiari din afara școlilor tradiționale de jurnalism de elită și a reflectat asupra succeselor și limitărilor unora dintre inițiativele pe care le-au încercat.

Educația media nu este doar pentru tineri, a spus, într-o altă rundă de discuții, cercetătoarea Séverine Erhel, specializată în efectele cognitive ale rețelelor sociale de la Universitatea din Rennes. Adulții au, de asemenea, responsabilitatea de a învăța cum să identifice surse de încredere pentru știri.

 

Roxana Istudor

Foto: Gerd Altmann/Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *