◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

Puterea relatării, evoluție după fiecare „revoluție”

Există o generație de jurnaliști încă în activitate care se uită în trecut la vremurile când știrile se colectau de pe teren și se duceau la „culegere” în redacții, privesc în prezent la felul în care internetul a schimbat dramatic, fundamental și definitiv mass-media și contemplă un viitor care deja a început și care implică inteligența artificială, care cotropește presa cu o viteză amețitoare. Toate acestea într-o singură generație de profesioniști care trebuie să țină pasul. În mijlocul acestei uriașe centrifuge de schimbări concrete ale profesiei, care a obligat jurnaliștii la o adaptabilitate formidabilă, ceva a rămas, totuși, constant: puterea, talentul și creativitatea cu care fiecare profesionist mass-media poate relata.

În presa adevărată, cea care contează pentru public, nu este vorba, în final, despre cât de „bine” și-a „zic” unii sau alții unora sau altora – este loc pe rețelele de socializare pentru astfel de „tranșări”. Practic, inteligența artificială va împinge din spate jurnaliștii să-și (re)găsească originalitatea, acel „ceva” pe care mașinile care nu au emoții nu îl vor putea reda niciodată. Jurnalismul empatic, implicat, pentru oameni, va fi relevat de „competiți” cu mașinile care nu obosesc, care fac baze de date cât ai clipi, care generează conținut „decent”, chiar „bunicel”, dar niciodată „uman”. Iar câștigător va fi publicul.

Pentru jurnaliștii de vocație, concurența AI este o ocazie de a demonstra ceea ce au vădit și odată cu asaltul internetului: superioritatea calității relatării unice, autentice, implicate, avizate.

Foarte multe voci avertizează că inteligența artificială ar putea lua locul jurnaliștilor (social media care au absorbit publicitatea au împins deja în declin redacțiile și au rărit rândurile jurnaliștilor…), giganți ai presei se „coalizează” în fața „pericolului AI” (altul, după pericolul restrângerii proprietății mass-media în câteva mâini și conglomerate de dimensiuni planetare…), lumea presei se pregătește să dea piept cu aceste sisteme avansate asaltată de „avertismente”. Dar jurnaliștii care trăiesc din această profesie au același drum dintotdeauna: să convingă publicul prin creativitate, profesionalism și încăpățânarea de a lupta în fiecare zi pentru a da oamenilor puterea neprețuită a informației.

Era digitală continuă să remodeleze peisajul media, rolul AI în jurnalism va deveni tot mai semnificativ, iar potențialul său de a revoluționa industria nu poate fi subestimat. Cu fiecare revoluție a tehnologiei, la care ne-am adaptat, ca profesionști ai domeniului, nucleul a rămas, totuși, același: puterea relatării.

Roxana Istudor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *