◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.07.2024

OMS. Accidentele rutiere, un carnagiu
care poate fi evitat

Numărul anual de decese din accidente rutiere a scăzut ușor la 1,19 milioane pe an, potrivit unui nou raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) publicat pe 13 decembrie 2023: cu mai mult de 2 decese pe minut, accidentele rutiere rămân principala cauză de deces în rândul copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani.

Cel mai recent raport al OMS privind Situația globală a siguranței rutiere 2023 arată că, din 2010, numărul deceselor din cauza accidentelor rutiere a scăzut cu 5%.

 

Progres încurajator, dar insuficient

„Numărul tragic al morților din accidente rutiere se deplasează în direcția corectă, în scădere, dar nu este suficient de rapid”, a declarat directorul general al OMS, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, într-un comunicat cu ocazia publicării acestui raport.

Jean Todt, trimisul special al Secretarului General al Națiunilor Unite pentru Siguranța Rutieră. Vorbind pentru UN Info, a spus că, chiar dacă aceste rezultate sunt încurajatoare, această scădere a numărului de decese este insuficientă. Fostul copilot francez de raliu și director al echipei Scuderia Ferrari de Formula 1 a mai indicat că acest raport nu ia în calcul pe cei răniți în accidente rutiere care pot suferi consecințe și dizabilități timp de zeci de ani. Pe lângă consecințele dramatice pentru familiile și cei dragi ai victimelor, domnul Todt notează costul astronomic pentru societate al acestor accidente, estimat la 1,8 trilioane de dolari conform OMS.

Raportul OMS arată că 9 din 10 decese au loc în țările cu venituri mici și medii și că riscul de deces este de 3 ori mai mare în țările cu venituri mici decât în țările cu venituri mari, în timp ce țările cu venituri mici nu dețin decât 1% din autovehiculele din lume. Pentru Jean Todt, mai mulți factori explică această situație, și anume lipsa de informații, degradarea parcului de vehicule alcătuit din mașini învechite interzise să circule în Europa, accesul prea facil la permisele de conducere sau lipsa aplicării legilor.

„Măcelul de pe drumurile noastre poate fi evitat”, a argumentat Dr. Tedros, șeful OMS, cerând „tuturor țărilor să pună oamenii, mai degrabă decât mașinile, în centrul sistemelor lor de transport și să asigure siguranța pietonilor, bicicliștilor și altor utilizatori vulnerabili ai drumurilor. Potrivit raportului OMS la care ne referim, 53% dintre decesele rutiere sunt ale unor utilizatori vulnerabili, în special pietoni (23%), șoferi de vehicule cu două roți motorizate (21%), bicicliști (6%) sau utilizatori de trotinete electrice (3%).

Raportul relevă, de asemenea, o „lipsă alarmantă” de progres în legislație și standarde de siguranță. Doar șase țări au legi în concordanță cu cele mai bune practici ale OMS pentru toți factorii de risc, inclusiv viteza, conducerea în stare de ebrietate, folosirea căștii de motocicletă, utilizarea centurii de siguranță și sistemele de reținere pentru copii.

 

Emilian M. Dobrescu

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *