◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.07.2024

Maroc. Un regat pentru eternitate

Afacerea Pegasus

Marocul a plătit un preț mare pentru acuzațiile legate de acest program spion, conceput de compania israeliană NSO (Ciprian Pop, comentariu în România Muncitoare, nr. 310, mai-iunie 2023, p. 26-28 (selectiv): după cum se știe, Marocul a creat legături strânse cu statul evreu, în special în domeniile securității și informațiilor, interacțiuni cimentate de vizita la Rabat a ministrului israelian al Apărării, Benny Gantz, în noiembrie 2021. Au existat însă și alte elemente care au avut ecou în presă: interceptarea telefoanelor activiștilor societății civile, a oponenților, a jurnaliştilor și chiar a politicienilor străini.

Spionajul a cărui victimă a fost și președintele francez Emmanuel Macron, al cărui telefon a fost ascultat, a agitat foarte mult relațiile dintre Paris și Rabat. Acest caz a alertat și industria israeliană de spionaj cibernetic. Așa că Tel Avivul a reacționat puternic: ministrul Apărării la acea vreme, Benny Gantz, a călătorit chiar în Franța doar pentru a-și lua angajamente în fața francezilor spionați cu tehnologia țării lui.

Una dintre deciziile puternice a fost închiderea rivalului NSO, compania Quadream, lipsită de contracte pentru spyware-ul său: cele două companii sunt specializate în Iphone-uri și smartphone-uri, care funcționează cu sistemul Android.

Când guvernul israelian a fost reticent în a semna permise de vânzare către anumite state, furnizorii sistemului de spionare s-au folosit pentru a-l livra de companii cu sediul în paradisul fiscal Cipru… În toamna lui 2021, guvernul israelian a ”curățat” autorizațiile pentru vânzarea tehnologiilor de spionaj cibernetic, iar Marocul a avut de suferit în ciuda relațiilor sale excelente cu statul evreu. Din 100 de țări, lista de clienți ai programului spion s-a redus la 35 de state, după finalizarea afacerii Pegasus.

 

Cea mai veche bijuterie din lume

Arheologii din Maroc au descoperit un set de mărgele din cochilii care datează de acum 142.000-150.000 de ani în urmă, cea ce înseamnă că acest set de cochilii perforate constituie cea mai veche bijuterie din lume: cele 33 de cochilii de melci de mare au fost descoperite în cadrul săpăturilor arheologice realizate în perioada 2014-2018 în Peștera Bizmoune, la mai puțin de 16 km distanță de coasta Atlanticului, în sud-vestul Marocului. Având puțin peste 1 cm lungime, cochiliile sunt mai lungi decât cele de T. gibbosula găsite în alte locuri din Africa de Nord. Perforațiile sunt în mare parte găuri naturale și au forme ovale și de cerc: marginile multor găuri sunt netezite și lustruite, uzură cauzată de sforile care erau trecute prin perforații, iar reziduurile de pigment roșu și ocru sugerează că cel puțin unele dintre cochilii au fost pictate.

Mărgelele servesc ca potențiale indicii pentru antropologii care studiază evoluția cunoașterii și comunicării umane. Cercetătorii au fost de mult timp interesați de momentul în care a apărut limbajul. Dar nu a existat nici o înregistrare materială a limbajului până acum câteva mii de ani, când Oamenii au început să scrie: „Mărgelele sunt, în esență, o formă fosilizată de comunicare de bază. Nu știm ce au vrut să spună, dar sunt în mod clar obiecte simbolice, care au fost desfășurate într-un mod în care alți Oameni le-ar putea vedea”, a spus Steven Kuhn, unul dintre cercetătorii care le-au studiat…

 

Firma Mercedes

Conform studiilor și informațiilor de specialitate, industria auto locală a atins în 2022 o valoare de peste 10 miliarde de euro vânzări (https://www.forbes.ro/taxiurile-din-marrakech-227353). Dacă, în 2019, automobilele și piesele de schimb pentru firma Mercedes reprezentau 30% din exporturile țării, în 2021 – o cincime din automobilele importate în Europa au provenit din Maroc.

În 2010, Marocul a interzis importul de automobile mai vechi de cinci ani. Apoi, din 2014, Ministerul Transporturilor a lansat un program care îi vizează exclusiv pe șoferii Grand Taxi: aceștia primesc 80.000 de drahme (aproximativ 7.500 de euro) ca să-și schimbe mașina veche cu o Dacia nouă. 56% dintre vechile Mercedesuri au fost deja casate, procentul urmând să ajungă la 100% în 2022.

Este sfârșitul unei ere ale cărei rădăcini sunt pe cât de îndepărtate, pe atât de surprinzătoare: Sultanul Hassan I al Marocului a cumpărat în 1892 primul automobil produs de Daimler. Și actualul rege al Marocului, Mohammed al VI-lea, folosește drept mașină oficială un Mercedes-Benz 600, moștenit de la tatăl său.

„Merci dix” – așa se pronunță Mercedes în franceza marocană, traducerea literală fiind „mulțumesc de zece ori”. În marile orașe din Maroc – Casablanca, Fez sau Marrakech – taxiurile Mercedes vechi de cel puțin 30 de ani au devenit un element de pitoresc și un simbol al specificului local, la fel ca acelea din Londra: sunt modelele Mercedes, cunoscute de specialiști sub indicativele W114 și W123, fabricate la Stuttgart începând de la sfârșitul anilor 70 ai secolului trecut; din cele cca 4 milioane de modele W114 și W123, 45.000 de mașini Mercedes încă străbat Marocul în lung și-n lat ca taxiuri ale companiei Grand Taxi.

Imediat după anul 2000, mai bine de 70% dintre mașinile importate în Maroc erau mai vechi de cinci ani, multe dintre ele fiind Mercedes cu motor diesel, apreciate de marocani pentru fiabilitatea și robustețea lor – și pentru siguranță – în anii 80 ai secolului trecut, una dintre reclamele cele mai de impact ale producătorului auto german spunea că nu te poți răsturna cu un Mercedes. Toate aceste calități, inclusiv farmecul desuet al vechilor limuzine, nu au mai contat când regatul nord-african a început să se confrunte cu poluarea de care erau responsabile, în proporție de 60%, motoarele mașinilor care circulau pe străzile țării.

În anii 2021-2022, Mercedes este înlocuit pe scară largă cu Dacia: uzinele franceze Renault au două fabrici în Maroc, la Tanger și Casablanca, unde beneficiază de o serie de facilități din partea guvernului local. Francezii produc la uzina din Tanger, modelele Sandero, Logan MCV, Dokker și Lodgy – care a devenit cel mai cumpărat taxi din statul nord-african: din două mașini noi cumpărate, una este Dacia Lodgy.

 

Uciderea a 23 de migranți

Aproape 2.000 de migranți au încercat să intre în enclava spaniolă Melilla de pe continentul african pe 24 iunie 2022 (Maroc : après la mort de migrants subsahariens, l’ONU appelle au respect de leurs droits | ONU Info (un.org): cel puțin 23 de migranți de origine africană au murit în timpul acestei încercări de a intra în enclava Melilla, în nordul Marocului. Acesta este cel mai mortal bilanț înregistrat vreodată în timpul numeroaselor încercări ale migranților sub-saharieni de a intra în Melilla și în cealaltă enclavă spaniolă Ceuta, care constituie singurele granițe terestre ale Uniunii Europene cu continentul african.

Organizația Internațională pentru Migrație (OIM) și Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Refugiați (UNHCR) au reamintit „necesitatea, în toate circumstanțele, de a acorda prioritate securității migranților și refugiaților, de a evita utilizarea excesivă a forței, precum și de a respecta drepturile lor fundamentale”. Cele două agenții ONU și-au exprimat tristețea și cele mai profunde preocupări cu privire la aceste vieți pierdute și numărul răniților care au fostînregsitrați. Pentru ONU, aceste evenimente, de mare violență, subliniază mai mult ca oricând importanța găsirii de soluții de durată pentru persoanele aflate în mișcare în spiritul Pactului Global pentru Migrație, precum și al Pactului Global pentru Refugiați. Prin urmare, OIM și ICNUR își reiterează apelul către comunitatea internațională, bazat pe principiul responsabilității partajate, de a crește accesul la rute alternative sigure pentru a preveni încercările de treceri periculoase și pentru a reduce riscul de repetare a unor astfel de tragedii. Mai multe ONG-uri, inclusiv principala organizație marocană pentru apărarea drepturilor omului (Asociația Marocană pentru Drepturile Omului) au solicitat „deschiderea unei anchete rapide și transparente asupra acestei tragedii”.

 

Emilian M. Dobrescu, UZPR

Edith Mihaela Dobrescu, Institutul de Economie Mondială

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *