◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

Cetățenii UE doresc o armonizare a predării cetățeniei europene, dar fără schimbarea tratatelor

În timp ce dezbaterea privind modificările tratatelor UE continuă, cetățenii și deputații europeni solicită „competențe partajate” în domeniul educației între UE și statele membre și o mai mare armonizare a predării cetățeniei la nivelul UE.
Problema rolului UE în politica educațională a fost ridicată recent de cetățenii UE în timpul Conferinței privind viitorul Europei (CoFoE), experimentul de democrație deliberativă al UE de un an, care s-a încheiat recent. Printre ultimele 49 de recomandări, cetățenii au cerut competențe partajate „cel puțin în domeniul educației pentru cetățenie”. Mai mult, ei au cerut UE să garanteze „un nivel minim de educație privind UE și în special procesele sale democratice, inclusiv istoria integrării europene și cetățenia europeană”.
Apelurile cetățenilor pentru o educație armonizată privind cetățenia și valorile UE sunt ecou cu cele din rezoluția din aprilie a Parlamentului European, care a subliniat „lipsa coerenței politicilor în domeniul educației pentru cetățenie la nivelul UE”.
Doar că acordarea de competențe instituțiilor UE ar necesita modificarea tratatelor Uniunii Europene, după cum a raportat o evaluare tehnică preliminară a propunerilor CoFoE de către Secretariatul General al Consiliului. „Includerea educației în lista competențelor partajate ar necesita modificarea tratatului”, se arată în evaluare.
O treime din țările UE s-au opus imediat modificării tratatelor când a fost propusă pentru prima dată. Deși unele țări își schimbă treptat poziția, un acord în acest sens rămâne greu de estimat.
„Nu văd multe state membre dispuse să acorde aceste competențe la nivel European. Mai mult, transferul de competențe în politicile educaționale ar putea fi dificil, deoarece acestea aparțin unor niveluri de guvernare diferite în fiecare țară”, a declarat Johannes Greubel, de la Centrul pentru politici europene, pentru EURACTIV. Un exemplu este Germania, unde educația este gestionată la nivel regional.
Comisia a convenit că, deși competența rămâne în interiorul granițelor naționale, UE poate sprijini statele membre prin propuneri de politici. „Conceperea și implementarea unei politici de educație incluzivă și de bună calitate este mai puțin o chestiune de competențe formale decât de cooperare reală”, a declarat comisarul pentru educație și cultură, Mariya Gabriel. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *