◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro15.10.2024

Europenizare. Noi evoluții

Criza de profesori

Majoritatea statelor membre UE se confruntă cu o criză de profesori, o problemă evidentă și la începutul anului școlar 2024-2025: astfel, în 24 din cele 27 țări UE, o mare parte din posturile de predare sunt neocupate la începutul fiecărui an școlar, adesea din cauza salariilor mici, volumului mare de muncă și îmbătrânirii personalului din categoria profesională a profesorilor.

Suedia este una dintre cele mai afectate țări, având nevoie de 153.000 de profesori calificați până în 2035. În România, aproape 44.600 de profesori suplinitori au predat în școlile și grădinițele de la noi, în anul școlar 2023-2024, potrivit datelor Ministerului Educației. Majoritatea țărilor europene se confruntă cu un deficit de profesori, în special în ceea ce privește disciplinele STEM și personalul calificat pentru educația timpurie. Sindicatul Muncitorilor din Educație și Știință din Germania, GEW, a avertizat că ar putea apărea o scădere a standardelor de calificări pedagogice pentru a compensa lipsa de personal.

 

Mașinile electrice

Din cele peste 255 de milioane de mașini înmatriculate în statele UE, doar 4,4 milioane sunt electrice, adică 1,7%. În ultimii ani, vehiculele pe baterii și-au dovedit din plin suficiența (https://www.national.ro/economie/cainii-latra-caravana-trece-green-deal-ul-sabotat-tacit-de-intreaga-europa-833709.html/): sunt prea scumpe, periculoase din cauza incendiilor și nefiabile din nici un punct de vedere.

Din cele 25 de țări UE pentru care sunt disponibile date detaliate, referitoare la anul 2023, 24 au înregistrat o pondere mai mare a automobilelor pe benzină, conform statisticilor Eurostat: a) Germania a avut cele mai multe autovehicule pe benzină nou achiziționate, cu peste 1,6 milioane, dar și cele mai multe pe motorină, cu peste 700.000, în timp ce numărul vehiculelor electrice este de 524.000. În ce privește Germania, după tăierea subvențiilor la mașini electrice, la sfârșitul anului 2022, vânzările s-au prăbușit efectiv; b) în Franța s-au cumpărat în 2023 1,25 milioane mașini pe benzină, 202.000 pe motorină și 303.000 electrice, iar în Italia, peste un milion de vehicule pe benzină, 357.000 pe motorină și doar 65.800 electrice. În Belgia s-au vândut 336.000 autoturisme pe benzină, circa 51.000 pe motorină și 93.000 electrice. Preferințele românilor au fost și ele în favoarea benzinei, astfel că în 2023 s-au înmatriculat peste 91.000 de mașini pe benzină, 20.455 pe motorină și doar 15.300 electrice; c) în 2023, cele mai mari cote de mașini pe benzină dintre noile înmatriculări au fost înregistrate în Cipru (91,6%), Ungaria (77,4%), Lituania (76,4%) și Estonia (75,5%), ponderi ridicate fiind înregistrate și în Slovenia (74,9%), Spania (72,6%), Malta (69,9%), Belgia (69,5%), Cehia (69,2%), Letonia (68,8%), Franța (68,7%), Olanda (67,5%), Italia (64,2%) %), Polonia și România (ambele 63,0%), Portugalia (61,6%), Finlanda (59,7%), Luxemburg (56,6%), Germania (56,3%), Irlanda (56,2%), Danemarca (55,1%), Austria ( 54,5%) și Suedia (50,4%)”, potrivit Eurostat.

Din data de 21 august 2024, Uniunea Europeană a anunțat că scade taxele în vigoare pentru maşinile electrice fabricate în China. Tesla, principalul beneficiar, va plăti taxe de numai 9% faţă de 20,8% cât era până acum. Rivalul chinez BYD va avea de suportat o taxă de import de 17%.

 

Prima țară europeană care a declarat starea de urgență a apei

Lipsa ploii și cererea mare de apă potabilă a făcut ca apa să devină rară în Principatul San Marino, care este înconjurat de Italia. Pe 29 august 2024, Guvernul mini-statului european San Marino a declarat stare de urgență din cauza penuriei de apă. Urgența apei prevede mai multe interdicții pentru a nu epuiza și mai mult resursele de apă deja rare, așa cum a anunțat Secretariatul de Stat. Este interzisă curățarea curților, scărilor și căilor private și nu este voie ca piscinele să fie reumplute cu apă. De asemenea, nu este permisă spălarea vehiculelor și este interzisă udarea gazonului, precum și a legumelor și livezilor în perioada de urgență, sub sancțiunea amenzilor.

Potrivit Secretariatului de Stat, motivele penuriei de apă din San Marino sunt lipsa ploilor din primăvara și vara lui 2024 și temperaturile ridicate, care au crescut cererea de apă potabilă în rândul populației.

 

Producția industrială

Potivit datelor Eurostat, Oficiul de statistică al Comisiei Europene, producţia industrială a scăzut în UE în iunie 2024 faţă de iunie 2023, cu o medie de 3,2%. La şase luni din 2024, industria României a scăzut cu 2,1%.

Germania, principala piaţă de export a României, a avut şase luni de cădere consecutivă. Italia (al treilea partener comercial al țării noastre) – tot şase luni de cădere, iar Franţa, al doilea partener comercial al României – trei luni de creştere şi trei de cădere.

La şase luni din 2024, exporturile româneşti s-au restrâns cu 2,4% şi căderea exporturilor nete este una din cauzele rezultatelor slabe înnregistrate de economie la şase luni – o creştere a PIB de doar 0,8% în T2 şi de 0,7% în S1…

 

Emilian M. Dobrescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *