◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro05.11.2024

Spectacole de teatru în premieră,
la Festivalul de Umor
,,Marin Cimponeriu”

Pe scena Foișorului de Muzică din Parcul Central al stațiunii Slănic-Moldova, a avut loc, duminică, 18 august, cea de-a patra ediție a Festivalului de Umor ,,Marin Cimponeriu”, dedicat omagierii celui care a fost reputatul regizor, actor și scenarist slănicean, Marin Cimponeriu (1937-1998).  

În cadrul acestei noi ediții, actori ai Teatrului ,,Ararat” din Baia-Mare au susținut, în premieră, două reprezentații, cu piesele ,,Soacra cu trei nurori”, adaptare după povestea lui Ion Creangă și ,,Piatra din casă”, după nuvela lui Vasile Alecsandri.  

A fost un adevărat maraton și răsfăț teatral, de peste patru ore, rezultat și din faptul că, primul spectacol, care trebuia să fie prezentat sâmbătă, 17 august, adică în prima zi a festivalului, a fost amânat din cauza condițiilor meteo total nefavorabile.

Dar, de acolo, din înaltul cerului, Dumnezeu i-a zâmbit lui Marin Cimponeriu și i-a dăruit o zi cum nu se poate mai frumoasă și mai plină de sensuri profunde, dar și de nostalgii, care nu putea fi alta, decât sfânta zi de duminică. Darurile lui Dumnezeu…

Iar prin viziunea, harul, talentul și altruismul său, Marin Cimponeriu a dăruit la rându-i, de-a lungul anilor petrecuți la Slănic-Moldova, alături de toți cei de aici care s-au pus în slujba Thaliei (căci ,,dăruind vei dobândi”), bucuria spectacolului de teatru și de estradă, pe care publicul spectator a simțit-o și a trăit-o din plin…

În alocuțiunile rostite înainte de începerea spectacolelor, poeta și artista plastică slăniceană, Ionica Bandrabur, a mulțumit deopotrivă, atât autorităților locale pentru sprijinul acordat în organizarea acestui festival, cât și artiștilor băimăreni, pentru că au răspuns cu onor invitației de a i se alătura în timp, lui Marin Cimponeriu, creațiilor sale artistice. Din care, bineînțeles, nu a lipsit comedia. Și într-adevăr, comedie de calitate a reieșit și din cele două piese jucate de actorii din Baia-Mare, care au abordat-o însă, cu multă seriozitate și profesionalism, întrucât așa cum spunea în scurtul său discurs, Radu-Adrian Cimponeriu, fiul lui Marin Cimponeriu și invitatul de onoare al evenimentului, tatăl său a insuflat echipei sale de actori amatori, ideea că ,,umorul este o chestie foarte serioasă și trebuie făcută de oameni serioși”. În continuare, domnia-sa a mai evocat o serie de momente din viața și activitatea tatălui său și a trupei Teatrului Popular de Comedie din Slănic-Moldova, prima instituție de acest gen din țară, pe care a înființat-o, Marin Cimponeriu. De asemenea, referitor la piesa de teatru ,,Soacra cu trei nurori”, care urma să deschidă festivalul, Radu Cimponeriu a ținut să precizeze că în această vară s-au împlinit 60 de ani de la stagiunea teatrului slănicean (1963-1964), când pe scena teatrului din incinta Cazinoului, a avut loc, premiera piesei ,,Ochiul Babei”, comedie în trei acte, o adaptare după ,,Soacra cu trei nurori” a lui Ion Creangă, regia fiind semnată de artistul emerit, George Vasilescu, în tandem cu Marin Cimponeriu.

,,Din 1963 și până spre finele anilor ’80, `Ochiul Babei` a cunoscut variante multiple de distribuție, cât și formule regizorale și scenografice diverse, cea mai de succes fiind adaptarea muzical-teatrală de inspirație folclorică, care s-a aflat în repertoriul teatrului slănicean, de prin 1968, până spre finele anilor ’70”, a mai spus Radu Cimponeriu.

Dincolo de magia celor două spectacole de teatru, care au electrizat publicul spectator, rămâne demn de remarcat jocul actoricesc, presărat cu improvizații bine alese și plasate, cu particularități ale unui limbaj specific doar lui Ion Creangă, ca și interpretarea de excepție, în cel mai viu și mai colorat grai moldovenesc (cu mențiunea că actorii băimăreni vorbesc de regulă în dulcele grai maramureșean). Totul, magistral condus și pus în scenă, de regizorul, actorul, scenaristul și scenograful, Claudiu Pintican, și el, cu o spectaculoasă interpretare, în roluri multiple. 

La fel de interesant de remarcat este și faptul că s-a creat și există o legătură de suflet, de rudenie între Slănicul-Moldovei și Maramureș, consfințită atât prin prezența actorilor băimăreni, care nu sunt pentru prima oară în stațiunea de la poalele Nemirei, cât și prin cea a Adrianei-Angela Buciu Cimponeriu, soția lui Radu Cimponeriu și fiica îndrăgitei interprete băimărene de muzică populară, Angela Buciu. 

Ingenioasă a fost și amplasarea scenei, poziționată pe o axă paralelă cu edificiul Cazinoului, acolo unde, în urmă cu 60 de ani, Marin Cimponeriu, punea bazele Casei de Cultură a oraşului şi ale Teatrului Popular de Comedie Slănic-Moldova…

În acea duminică superbă, undeva, printre nouri, chipul lui Marin Cimponeriu s-a luminat și s-a înclinat, așa cum a făcut-o de atâtea ori în fața publicului, în slujba căruia s-a pus, cu întreaga lui ființă…

În semn de respect și apreciere față de valorile noastre eterne, precum familia Cimponeriu, a consemnat

 Romulus-Dan Busnea / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *