◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro14.07.2024

„Operation Overload”. Sute de organizații
de știri din Europa, atacate concertat
pentru împiedicarea verificării faptelor

Un nou raport, realizat de de compania finlandeză de software Check First, a descoperit că sute de organizații de știri și jurnaliști din Europa sunt atacate concertat, pentru împiedicarea verificării faptelor. Numită „Operation Overload”, derulată de pro-ruși, operațiunea urmărește, pe de o parte, să „inunde” presa cu știri false, pe care jurnalișltii trebuyie să le verifice, iar pe de altă parte, să amplifice anumite narațiuni false și astfel să submineze resursele de verificare și implicit să amplifice raza de dezinformare.

Potrivit Euronews, schema se bazează pe principiul simplu că „orice publicitate este o bună publicitate”. Solicitările de verificare vizează de obicei Ucraina, Franța și Germania și iau forma de e-mailuri și mențiuni pe rețelele sociale.

 

Mii de tweet-uri, sute de e-mailuri

„Operation Overload” a vizat până acum peste 800 de organizații de știri din Europa și nu numai, asaltându-le cu aproximativ 2.400 de tweet-uri și peste 200 de e-mailuri.

Check First a constatat că în ultimele luni au fost publicate peste 250 de verificări ale faptelor care menționează narațiunile false create pentru „Operation Overload”.

De exemplu, expeditorul unui e-mail citat în raport se prezintă drept un cetățean îngrijorat care se presupune că a văzut afirmații suspecte în mass-media rusă și le cere jurnaliștilor „să arunce o privire”. În altul, autorul explică clar că dorește ca orice verificare a faptelor să fie distribuită pe scară largă, astfel încât să poată fi văzută de cât mai mulți oameni posibil. Acest lucru demonstrează obiectivul Operațiunii Overload de a ajunge la un public mai larg, indiferent dacă povestea este dezmințită sau nu, potrivit Check First. O mare parte din știrile false iau forma unor videoclipuri și creează narațiuni pentru a discredita refugiații ucraineni care trăiesc în Occident.

 

Interferențe străine și manipularea informațiilor

Făptuitorii folosesc ceea ce Check First numește „amalgamare de conținut”, combinând diferite tipuri de conținut pentru a crea o poveste credibilă, cu mai multe straturi. Potopul de informații care trebuie verificate creează un fals sentiment de urgență în rândul jurnaliștilor. „Operațiunea servește atât propagandei interne, cât și scopurilor interferențelor străine și manipulării informațiilor. Este esențial să recunoaștem că conținutul considerat fals provine de pe platformele de socializare ruse și se răspândește pe site-uri web și bloguri în limba rusă, inclusiv în mass-media de stat, cu scopul manifest de a promova armata Kremlinului”, punctează Check First, care îi îndeamnă pe jurnaliști să rămână vigilenți și să-și dubleze eforturile pentru a limita conținutul înșelător, verificând inclusiv identitatea oricărei persoane care îşi trimite preocupările prin e-mail sau reţelele sociale, „mai ales când este vorba despre propagandă de la Kremlin”. și inițiind colaborări între instituții media, pentru a se spori gradul de conștientizare și răspunsul colectiv. (Roxana Istudor)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *