◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Federația Internațională a Jurnaliștilor cere statelor UE implementarea urgentă a Actului european pentru libertatea presei

Întrucât textul final al Actului european pentru libertatea presei (EMFA) a fost adoptat în mod oficial de Uniunea Europeană, Federația Europeană a Jurnaliștilor (EFJ) solicită statelor membre să fie eficiente în implementarea acestei legislații cruciale.

„Unda verde” finală acordată EMFA de către guvernele europene – cu excepția Ungariei – este cu atât mai necesară cu cât situația se înrăutățește în mai multe țări ale UE, unde mass-media de serviciu public sunt folosite politic și slăbite financiar, cu efect asupra informării cetățenilor.

Cel mai recent exemplu este Slovacia, unde un proiect de lege aflat în discuție prevede dizolvarea Radioteleviziunii RTVS, pentru a o înlocui cu entitate STaR. Schimbările drastice ale numirii și competenței organismelor de supraveghere ar stabili controlul guvernului și ar pune capăt efectiv independenței radiodifuzorului public, contrazicând articolul 5 din Legea UE privind libertatea presei, arată IFJ, într-un comunicat. De asemenea, în Italia, recentele schimbări majore în managementul intern influențate politic la Radiotelevisione Italiana (RAI) și încercările de a micșora și mai mult autonomia financiară a serviciului italian de radiodifuziune reprezintă o altă direcție îngrijorătoare, pe care EMFA ar trebui să o prevină. Articolul 5 alineatul (2) prevede: „Statele membre se asigură că procedurile de numire și de revocare a șefului sau a membrilor consiliului de administrație al furnizorilor de servicii publice de media au ca scop garantarea independenței furnizorilor de servicii publice de media (…) Aceștia pot fi demiși înainte de sfârșitul mandatului numai în mod excepțional, în cazul în care nu mai îndeplinesc condițiile predefinite din punct de vedere legal necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor lor, stabilite în prealabil de legislația națională sau din motive specifice de conduită ilegală sau abatere gravă, precum sunt definite în prealabil de legislația națională”. „Situațiile acute din Slovacia și Italia arată importanța aplicării imediate și ambițioase a EMFA, care nu are ca scop doar prevenirea interferențelor politice, ci și prevenirea slăbirii mass-media din serviciul public din cauza lipsei de sustenabilitate financiară”, a spus Rolf Johansen, copreședintele Grupului de experți în radiodifuziune al EFJ.

 

Voința politică și supravegherea implementării

Pe de altă parte, EFJ salută introducerea testului pluralismului media ca un pas pozitiv pentru prevenirea amenințărilor la adresa pluralismului mass-media și a independenței față de concentrarea mass-media în câteva mâini. De asemenea, salută o mai bună protecție a conținutului online produs de mass-media și jurnaliști de puterea platformelor. EMFA stabilește reguli minime pentru protecția surselor jurnaliștilor, garanții stricte pentru funcționarea independentă a mass-media de serviciu public și viabilitatea financiară a acestora, transparența în proprietatea mass-media și în publicitate, precum și independența editorială în redacții.

EFJ și organizațiile afiliate vor lucra pentru a se asigura că EMFA își livrează promisiunile: să tragă guvernele la răspundere pentru asigurarea pluralismului media și a independenței editoriale în cele 27 de state membre și să se asigure că jurnaliștii sunt protejați de influențe politice sau de altă natură, nejustificate. „Acesta este actul de referință la nivelul UE pe care îl așteptăm de aproximativ 30 de ani. Acum, că EMFA a fost adoptată, adevăratul test constă în modul în care acest act va fi implementat și pus în aplicare în statele membre ale UE. Avem nevoie atât de voință politică la nivel național, dar și din partea Comisiei Europene pentru a supraveghea aplicarea acestei legi. În special, spionarea jurnaliştilor nu are loc în democraţiile noastre europene şi trebuie evitată prin toate mijloacele”, susține Renate Schroeder, directorul EFJ. (redacția UZPR)

Foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *