◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.07.2024

Armata „electrică’’ a Chinei cucerește Europa (I)

În 1992, vizitând o exploatare de litiu, Deng Xiaoping – primul arhitect al renașterii economice a Chinei în anii ’80 -‘90 – afirma: ,,Arabii au petrolul, iar noi metalele rare’’. Acest omuleț – ,,moșneagul surd’’ cum se autocaracteriza, cu școala făcută în Occident și o foarte scurtă prezență în fruntea țării, la câțiva ani după dispariția lui Mao, dar cu o influență imensă în mediul politic – a schimbat datele marilor probleme ale țării sale în mod ireversibil. „În zilele noastre, spunea dumnealui, un an echivalează cu câteva decenii, poate chiar cu un secol’’. Demonstrația a venit de la sine dar numai pentru țara sa. Deng a murit în 1997, 13 ani mai târziu, China devenea a doua putere economică a lumii, detronând Japonia. Acum a început asaltul „fortăreței’’ de peste Pacific. Dar mai e mult până departe.

Așa cum am relatat în precedentele texte despre ascensiunea Chinei, voi încerca să procedez metodic. Mă opresc asupra a două „vârfuri de lance’’ ale expansiunii Chinei în lume: metalele rare și autovehiculele electrice. Cu unele critici, spre final, la adresa Uniunii Europene.

 

Metalele rare: vitamine sau steroizi în industrie. Poate ambele…

În 2024, suntem în plină epocă a importanței metalelor rare, denumite ,,vitamine’’ sau chiar ,,steroizi’’ ale unei industrii renăscute, în plin avânt, dar care depinde în mod existențial de aceste ,,fructe ale pământului’’, mai ales pe segmentul tehnologiei digitale, aflat și el în creștere exponențială. Automobilele electrice, turbinele eoliene, telefoanele mobile, ledurile, fibrele optice și atâtea altele nu s-ar putea produce fără metale rare. Analiștii din sectorul economic apreciază că în următorii 6-7 ani, cererea pe piață – și implicit producția – acestor metale vor crește de șapte ori.

Denumite generic și oarecum eufemistic ,,Critical Raw Materials – CRM’’, metalele și pământurile rare au devenit componente fundamentale în industria de azi dar mai ales în cea a viitorului. ,,Războiul viitorului va fi un război pentru metale rare’’ , afirma recent un specialist în domeniu: Jean-Dominique Senard, director general al grupului Ranault. Până la război, ne mulțumim cu o competiție care a început de ani buni între China și Occident.

 

Cât de prețioase sunt metalele rare

În esență, CRM nu sunt nici rare nici prețioase, dacă discutăm în termeni comerciali. Componenta „critică’’ a importanței lor este determinată de relevanța pentru sistemele economice naționale sau regionale. Clasificarea lor nu este universală ci diferă de la țară la țară ținând cont de dezvoltarea industrială și tehnologică. De exemplu, prima listă publicată de Comisia Uniunii Europene în 2011 conținea 14 CRM. În anii care au trecut, a fost adusă la zi de patru ori, pentru ca astăzi să conțină 34 de poziții. În plus, dându-și seama de importanța strategică a materialelor respective, Bruxelles-ul a regrupat jumătate dintre ele într-o categorie aparte numită ,,materii prime strategice- SRM’’. Este vorba de metalele utilizate preponderent în industria de apărare și aerospațială. Neodimiul, de exemplu – un tip de pământ rar – intră în compoziția magneților din turbinele eoliene, galiul în microcipuri iar germaniul este un element esențial în construcția panourilor solare utilizate în spațiu. Uniunea Europeană le-a clasificat, dar nu le produce decât într-un procent infim. China are primatul la exploatare și rafinare. Un alt exemplu. În domeniul automobilelor electrice, cantitatea de CRM este de 5-7 ori mai mare decât în cazul motoarelor cu combustie internă. Deci tot Beijingul… Dar despre asta, în zilele următoare.

 

George Miloșan

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *