◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Avansul inteligenței artificiale intensifică efortul mass-media de a combate dezinformarea

Capacitățile avansate ale inteligenței artificiale nu fac decât să adauge îngrijorări cu privire la dezinformare, mai ales când este abordată relația dintre AI și jurnalism.

Potențialul chatbot-urilor de a disemina informații convingătoare, dar neverificate, face mai dificilă diferența dintre jurnalismul real și știrile false.

Oamenii vor să știe că ceea ce citesc în mass-media prezintă fapte și relatări cercetate ale evenimentelor. Diverse sondaje evidențiază îngrijorarea publicului cu privire la știrile false și dorința lor de a înțelege în ce surse pot avea încredere.

Într-un sondaj You Gov, comandat de aplicația digitală cu abonament Readly, citat de openaccessgovernment.org, două treimi dintre britanici s-au declarat îngrijorați de răspândirea știrilor false, 46% susținând că sunt de părere că sunt expuși zilnic știrilor false. Mai mult, aproape trei sferturi dintre respondenți au estimat că știrile false vor fi tot mai multe în următorii câțiva ani.

ChatGPT se dovedește a fi, pe de o parte, un creator de conținut foarte apreciat, motivând mai multe universități din Marea Britanie să-l interzică și să implementeze detectoare pentru a identifica utilizarea acestuia de către studenți.

Viteza dezvoltării inteligenței artificiale i-a pus în alerta chiar și pe creatorii săi, așa-numitul „Naș al inteligenței artificiale” Geoffrey Hinton părăsind Google pentru a marca prin exemplu propriu îngrijorarea cu privire la pericolele dezinformării prin intermediul inteligenței artificiale. Avertismentul său că chatbot-urile ar putea fi exploatate de răufăcători este susținut de Toby Walsh, om de știință la Universitatea din New South Wales AI Institute.

 

Numărul jurnaliştilor dedicaţi verificării şi raportării dezinformării a crescut accelerat

În aceste condiții, care este responsabilitatea jurnalismului împotriva utilizării în creștere a inteligenței artificiale? Pentru publicul larg, dezinformarea, indiferent dacă este generată de inteligență artificială sau de oameni, poate fi greu de detectat. În timp ce manipularea informațiilor nu este un fenomen nou, rețelele de socializare au crescut, fără îndoială, proliferarea dezinformării, a teoriilor conspirației și a știrilor false.

Numărul tot mai mare de jurnalişti cetăţeni şi de surse online pune presiune pe mass-media tradiţională mainstream să se diferenţieze şi să demonstreze că sursele sunt 100% verificate şi autentificate.

Este important ca publicul să recunoască instituțiile media care oferă jurnalism de încredere. Organismul Journalism Trust Initiative, de la Reporteri fără frontiere, a dezvoltat un standard pentru ca instituțiile media să se distingă din multitudinea de alte surse care partajează informații pe internet și pe rețelele sociale. Aceasta presupune un proces cu câteva etape: o autoevaluare internă a politicilor jurnalistice, dezvăluirea publică a acelei evaluări într-un raport de transparență, un audit independent de la un organism autorizat, certificat.

Ca răspuns la situația actuală, numărul jurnaliştilor dedicaţi verificării şi raportării dezinformării a crescut mult în ultimii ani. Majoritatea organizațiilor mari de știri investesc, de asemenea, în servicii de verificare a faptelor din ce în ce mai sofisticate, pentru a verifica fiecare poveste. (redacția UZPR)

Foto: The Climate Reality Project/ Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *