◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Relația dintre Meta și industria știrilor… încotro?

Unii dintre cei mai mari editori din lume opinează că Meta ar putea fi gata să se retragă din acordurile de mai multe milioane de dolari cu industria presei. Gigantul tehnologic a plătit sute de milioane de dolari industriei jurnalismului în ultimii ani, prin parteneriate Facebook News, inițiative filantropice și alte scheme. Anul trecut, s-a angajat să investească cel puțin 1 miliard de dolari în știri între 2021 și 2024. Dar acum, cu mai multe guverne din întreaga lume care amenință să introducă prevederi legislative care ar forța pe gigantul să negocieze pentru plata conținutului de știri, editorii cred că Meta s-ar putea distanța de jurnalismul profesionist, scrie Press Gazette.
Așadar, relația dintre Meta și industria știrilor… încotro?
Press Gazette a stat de vorbă cu opt surse din industria de știri din SUA, Marea Britanie, Canada și Australia, unii dintre cei intervievați editori de top care au semnat acorduri de licențiere Facebook News în valoare de mai multe milioane de dolari. Există un consens general printre aceste surse că Meta se pregătește să-și schimbe relația cu știrile. Dar există un dezacord cu privire la cât de departe va ajunge gigantul tehnologic în acest demers.
La o extremă, există convingerea că Meta – la ordinul lui Zuckerberg și Nick Clegg, președintele afacerilor globale al companiei – ar dori să-și debaraseze platformele de știri profesionale în favoarea conținutului generat de comunitate, în acest fel evitând legislația care l-ar obliga să negocieze contracte cu editorii.
Alții sunt de părere că gigantul este conștient de faptul că relevanța și credibilitatea platformelor sale – în special Facebook – s-ar prăbuși fără conținut profesional de știri și consideră că Meta, anticipând răspândirea legislației în domeniul știrilor, încearcă să reducă prețul pe care se așteaptă să-l plătească editorilor.
Problema a intrat în centrul atenției pentru mulți editori când The Information, un brand de știri respectat din SUA, a raportat că Meta „se gândește să reducă sumele pe care le oferă organizațiilor de știri, în timp ce reevaluează parteneriatele pe care le-a încheiat în ultimii câțiva ani”.
O sursă de la un important editor din Marea Britanie afirmă că „fluxurile de știri sunt o prioritate în declin pentru Meta”.
Pentru editorii de știri din întreaga lume, Google și Meta (corporația cunoscută anterior sub numele de Facebook, care deține și Instagram și Whatsapp) au fost văzute ca un parteneri inevitabili de mai bine de un deceniu. Dacă un brand de știri major nu este pe Facebook, pierde audiență în fața unui rival. Pe lângă faptul că sunt parteneri cu editorii, Meta și Google sunt și rivale pentru veniturile din publicitate. În ultimul deceniu, editorii au ajuns să cunoască Google și Meta ca fiind „Duopolul lumii reclamelor digitale”. Companiile de știri consideră că această dominație este ajutată de conținutul lor și că, prin urmare, giganții tehnologici ar trebui să contribuie la costul culegerii de știri.
Emarketer estimează că aceste companii au reprezentat 46% din piața globală de reclame digitale în 2016 și că această dominație a crescut de atunci la peste 52%. În unele țări, cum ar fi Marea Britanie și Canada, estimările au crescut cu până la 80%. În 2021, giganții au scos peste 300 miliarde de dolari de pe piața globală de publicitate.
În 2015, pe fondul presiunii crescânde din partea industriei jurnalismului, Facebook a lansat Instant Articles, o schemă prin care editorii puteau împărți veniturile din reclame pe conținutul postat direct pe platformă. Programul s-a dovedit a fi un eșec pentru mulți editori – The Guardian și-a descris profiturile financiare drept „insignifiante” – care s-au retras.
Programele filantropice Facebook și Google – Facebook News Project (lansat în 2017) și Google News Initiative (2018) – au oferit industriei de știri fonduri de sute de milioane de dolari.
Dar editorii au continuat să facă presiuni pentru plăți în schimbul valorii conținutului lor. Recunoscând că duo-ul tehnologic nu ar intra în mod voluntar în astfel de negocieri, industriile jurnalistice din întreaga lume au făcut lobby pe lângă guvernele lor să intervină. În 2019, pe măsură ce jurisdicțiile din întreaga lume au început să ia în considerare serios astfel de intervenții, Meta a lansat Facebook News în Statele Unite. Pentru editori, acesta a fost un moment important, deoarece, pentru prima dată, gigantul tehnologic plătea pentru a licenția conținutul de știri – titluri, fotografii și previzualizări la articole – în timp ce trimitea către site-urile lor web.
Deși termenii ofertelor Facebook News sunt protejați de acorduri de nedezvăluire, Press Gazette a aflat că majoritatea – sau toți – partenerii din SUA au semnat acorduri de trei ani, începând din octombrie 2019. Marii parteneri de știri din SUA sunt plătiți cu aproximativ 500.000 de dolari pe an, în timp ce titluri axate pe nivel național, precum The New York Times, Wall Street Journal și Washington Post sunt plătite cu milioane de dolari în fiecare an. Facebook News a fost lansată pe a doua sa piață, Marea Britanie, în ianuarie 2021. Printre parteneri se numărau Mail Online, The Guardian, The Telegraph, Sky News, Financial Times și câțiva editori locali mari. Press Gazette este la curent cu un titlu național care este plătit cu circa 1 milion de lire sterline pe an și cu un editor regional care câștigă aproximativ 400.000 de lire sterline anual pentru participarea sa la Facebook News.
Programul a fost lansat în Australia anul trecut, când Canberra se pregătea să introducă noul său Cod pentru știri media, care forțează efectiv Google și Meta să negocieze acorduri de licențiere cu editorii. De atunci, Meta a convenit parteneriate cu toate cele mai mari companii de știri din Australia – inclusiv News Corp, Seven West, Nine Entertainment și ABC – precum și cu câțiva editori mai mici.
Nu se știe cât plătește Meta editorii pentru participarea lor la Facebook News. Dar se vehiculează că Google și Meta plătesc împreună peste 200 de milioane de dolari australieni pe an companiilor de știri, adaugă Press Gazette.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *