◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.04.2024

Generația Z

Generația Z precede Generația Alpha. Nașterea celor din această generație a început în anul 1989 și s-a terminat în anul 2012. Majoritatea membrilor Generației Z au folosit tehnologia digitală de la o vârstă fragedă și sunt familiarizați cu internetul și cu social media, dar nu sunt neapărat alfabetizați digital. Generația Z are tendința de a fi cumpătată și de evita riscurile în comparație cu milenialii, și are tendința de a fi mai flexibilă la locurile de muncă.

Un studiu din 2014, Generation Z Goes to College, a constatat că studenții Generației Z se autoevaluează ca fiind fideli, plini de compasiune, gânditori, cu mintea deschisă, responsabili și hotărâți. Modul în care își văd colegii de generație Z este destul de diferit de propria identitate. Ei își văd colegii ca fiind competitivi, spontani, aventuroși și curioși – toate caracteristicile pe care nu le văd ușor la ei înșiși. În plus, unii autori consideră că unele dintre competențele lor, cum ar fi competența de citire, sunt transformate din cauza familiarității cu dispozitivele digitale, platformele și textele digitale.

În 2013, mai puțin de o treime din școlile publice americane aveau acces la serviciile de bandă largă pe internet, potrivit EducationSuperHighway. Până în 2019, acest număr a ajuns la 99%, ceea ce a crescut frecvența învățării digitale.

Generația Z revoluționează sistemul educațional sub multe aspecte. Mulțumesc în parte unei creșteri a popularității antreprenoriatului și a avansurilor în tehnologie, liceele și colegiile de pe glob includ antreprenoriatul în programa lor.

Un studiu 2015 a constatat că frecvența miopiei s-a dublat în Regatul Unit în ultimii 50 de ani. Oftalmologul Steve Schallhorn, președintele Comitetului consultativ medical Optical Express International, a menționat că cercetările au arătat o legătură între utilizarea regulată a dispozitivelor electronice de mână și a ochilor.

Potrivit unei purtătoare de cuvânt de la Asociația Americană Optometrică,  ochiul digital sau sindromul de viziune al computerului este „nemaipomenit, mai ales pe măsură ce ne îndreptăm spre dispozitive mai mici, iar proeminența dispozitivelor crește în viața noastră de zi cu zi”. Printre simptome se numără ochii uscați și iritați, oboseala, încordarea ochilor, vederea încețoșată, dificultăți la focalizare, dureri de cap. Cu toate acestea, sindromul nu provoacă pierderi de vedere sau alte deteriorări permanente. Pentru a atenua sau a preveni întinderea ochilor, Consiliul de viziune recomandă oamenilor să limiteze timpul ecranului, să facă pauze dese, să regleze luminozitatea ecranului, să schimbe fundalul de la culori strălucitoare la gri, să crească dimensiunile textului și să clipească mai des. Părinții nu trebuie să limiteze doar timpul ecranului copiilor lor, ci ar trebui să conducă și prin exemplu.

Odată cu revoluția web care a avut loc de-a lungul anilor ’90, acestea au fost expuse la o cantitate fără precedent de tehnologie în creșterea lor, utilizarea dispozitivelor mobile crescând exponențial în timp. Anthony Turner caracterizează Generația Z ca având o „legătură digitală cu Internetul” și susține că ar putea ajuta tinerii să scape de luptele emoționale și mentale cu care se confruntă offline.

În ciuda faptului că a fost etichetat drept „nativ digital”, Studiul Internațional de Alfabetizare în Informatică și Informatică (ICILS) din 2018, realizat pe 42 de mii de opt clase (sau echivalenți) din 14 țări și sisteme de învățământ, a descoperit că doar doi la sută dintre acești oameni erau suficient de pricepuți cu dispozitive de informare pentru a justifica această descriere și doar 19% ar putea lucra independent cu calculatoarele pentru a colecta informații și pentru a-și gestiona activitatea.

Cercetările efectuate în 2017 raportează că modelele de utilizare a rețelelor de socializare din această generație pot fi asociate cu singurătatea, anxietatea și fragilitatea și că fetele pot fi mai afectate decât băieții de social media.

 

 

Viorica Nicolescu/UZPR

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *