◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

O zi la muzeu: evenimente speciale pe 28 iunie la MNAR!

image description

Muzeul Național de Artă al României vă invită să petreceți o zi de vară la sediul central din Calea Victoriei, unde joi, 28 iunie, începând cu ora 13.00 și până seara la ora 18.00 sunteți aşteptaţi la un program divers şi interactiv.

Ora 13.00, la Parterul Galeriei Naționale – Muzeul Naţional de Artă al României, Cabinetul de Desene şi Gravuri, vă invită la lansarea catalogului expoziţiei Ştefan Luchian, maestrul artei grafice româneşti. 150 de ani de la naşterea artistului.

Prezentarea catalogului va fi urmată de un recital de cameră susținut de Teodora Ionescu (flaut), bursieră a programului Tinere Talente al Fundației Principesa Margareta a României, partener în acest proiect. Aflăm astfel despre plăcerea artistului pentru flaut, instrument pe care l-a și studiat. Finalul acestei întâlniri va fi marcat de Elena Olariu, autoarea catalogului şi a conceptului expoziţional, care va susţine un tur ghidat în expunere.
Catalogul prezintă o sinteză a operei grafice aparţinând lui Ştefan Luchian și pune accent pe originalitatea tehnicilor experimentate de marele artist: pastelul pe pânză, acuarela pe pânză, zgârieturi, creion sau tuş aplicate pe hârtia Gillot. Treptat, tehnica pastelului îl va conduce pe Luchian spre forme esenţializate, peisajele sau naturile sale statice cu flori, devenind în final o sinteză de pete colorate, de o simplitate care-l va plasa într-o modernitate stilistică inedită pentru arta românescă din acea perioadă.
Acuarela a fost o altă tehnică grafică în care Ştefan Luchian a excelat, conferindu-i o valoare fără precedent în plastica autohtonă. În anul 1903, când artistul a deschis la casa Assan o expoziţie, lucrarea Birt fără muşterii (aflată astăzi în patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României) a atras în mod special atenţia, stârnind interes pentru efectele de lumină obţinute de Luchian, unice în arta românescă de până atunci.
Bogat ilustrat, volumul conţine 97 de imagini, care reproduc lucrări aparţinând Muzeului Naţional de Artă al României, respectiv, Cabinetului de Desene şi Gravuri şi Muzeul Colecţiilor de Artă. Patru pasteluri, care ilustrează textul introductiv al catalogului, provin din patrimoniul Muzeul Municipiului Bucureşti.
Autoarea catalogului şi curator al expoziției: Elena Olariu, şef secţie Arte Grafice, Documentare.
Traducerea catalogului în limba engleză: Oana Răican.
Catalogul se poate achiziţiona doar de la standurile Muzeului Naţional de Artă al României.

Participarea este gratuită și se face în limita locurilor disponibile.

Muzeul Național de Artă al României
Parterul Galeriei Naționale
Eveniment în cadrul expoziției temporare Ştefan Luchian, maestrul artei grafice româneşti
19 mai – 23 septembrie 2018
Program de vizitare: miercuri – duminică, 10.00 – 18.00
Preț bilet: 10 lei
Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

***

Ora 16.00, are loc primul tur ghidat din cadrul expoziției Vedute Venițiene din colecția Intesa Sanpaolo

Expoziția prezintă în premieră operele câtorva dintre cei mai cunoscuți artiști italieni (dar nu numai) care au contribuit la consolidarea și răspândirea noului gen artistic pe parcursul secolului al XVIII-lea.
Capriccio cu biserică gotică și lagună de Canaletto (Veneția, 1697 – 1768), Vedere spre Canal Grande cu Riva del Vin și Riva del Carbon de Michele Marieschi (Veneția, 1710 – 1744), Piața San Marco către San Geminiano de Francesco Guardi (Veneția, 1712 – 1793) și Vedută cu Santa Maria della Salute și Punta della Dogana de Hendrik Frans van Lint (Anvers, 1684 – Roma, 1763) ne poartă printre clădiri, locuri, colțuri devenite definitorii pentru geografia, arhitectura și atmosferaVeneției, oraș care a contribuit din plin la dezvoltarea vedutei grație atracției exercitate asupra a nenumărate generații de amatori de artă.
Lucrările prezentate în expoziție provin din Colecția Intesa Sanpaolo, Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza. Banca Intessa Sanpaolo este deținătoarea unei importante colecții – peste 20.000 de piese, dintre care mai mult de jumătate de o valoare culturală deosebită – prezentată publicului în trei palate istorice, foste sedii ale băncii reorganizate ca instituții muzeale în centrele orașelor Milano,Napoli și Vicenza.
Mai multe despre gen și reprezentări veți afla joi, de la ora 16.00, în compania lui Cosmin Ungureanu, specialist MNAR.
Muzeul Național de Artă al României
Parterul Galeriei Naționale
14 iunie – 15 iulie 2018
Program de vizitare: miercuri – duminică, 10.00 – 18.00
Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

***
Ora 18.00 – Vă invităm la vernisajul expoziției Metamorfoze. Camee, geme și bijuterii din colecția Muzeului Național de Artă al României
Sala Oglinzilor a fostului Palat Regal, Calea Victoriei 49 – 53

Muzeul Național de Artă al României, împreună cu Centrul Gemologic Român vă invită în perioada 29 iunie – 30 septembrie 2018 la expoziția Metamorfoze. Camee, geme și bijuterii din colecția Muzeului Național de Artă al României.

Expoziția reunește circa 100 de piese reprezentative – în principal inele, dar și sigilii, cercei, brățări – decorate cu geme-intalii, camee și pietre prețioase din diferite epoci istorice, piese care nu au mai fost expuse până acum. Selecția are la bază ideea de transformare: rocile și pietrele prețioase se metamorfozează fizic, funcțional dar și din punct de vedere al semnificației prin prelucrarea artistică. Geme și camee antice primesc monturi moderne: aura de nobilitate și valoare atașată vechimii se reflectă asupra interpretărilor ulterioare și îmbogățesc relația comanditarului sau utilizatorului/purtătorului nu doar cu trecutul, ci și cu prezentul căruia îi circumscrie un întreg sistem referențial. Artiști bijutieri și comanditari contribuie la acest dialog mereu viu al modei cu trecutul.
O parte importantă din piese (mai ales inele cu geme și camee) provine din Colecția Pappazoglu, expoziția oferind detalii despre colonelul Dimitrie Pappazoglu.

Una dintre piesele spectaculoare ale expoziției este un sigiliu, la care piatra sigilară are drept mâner o mică statuetă a unui marinar care se sprijină pe o ancoră și un butoi. Sigiliul aparține familiei de baroni Nicolics de Rudna (astăzi sat în Banat, cu cca 700 de locuitori, la 40 km sud de Timișoara; conacul de sec. XIX al familiei Nicolics există și azi, și este monument istoric).
Printre piesele cele mai prețioase remarcăm: un inel cu camee din lavă- rocă vulcanică, un inel cu camee din sardonyx shell, un inel cu gemă din granat almandin și un talisman otoman, în formă de inimă, din agat de Yemen, gemă cu inscripție pictată cu aur. Iar vedete ale expoziției sunt desigur: un inel antic, sec. I d Hr. (79-81), montură și piatră, având pe montură inscripția TIT VES AUG/ BERENI AGR – Titus Vespasianus Augustus/ Berenice Agricola, – din domnia împăratului Titus Vespasianus Augustus, reprezentând-o pe zeița Victoria; un alt inel databil în 1870-1880, atelier austro-ungar, aur alb, galben și roșu, sardonix-agat, diamante rozete și smaralde naturale; cameea îl reprezintă pe împăratul roman Marcus Aurelius; cele cinci inele (cu geme) databile în sec. XV-XVI; cele două inele și brățara cu medalioane în micromozaic și inelul de cravată, din platină, cu safire, per. interbelică.

Ideea de metamorfoză guvernează și scenografia expozițională care pune în evidență structura minerală a pieselor (roci și metale prețioase), întâlnirea dintre antic și modern ca și spațiul în care este deschisă expoziția, ea însăși o bijuterie: Sala Oglinzilor a fostului Palat Regal, spațiu a cărui bogată decorație intră în dialog cu frumusețea și prețiozitatea pieselor.
Expoziția va fi completată cu o serie de conferințe și ghidaje tematice, iar primul eveniment va fi cel de sâmbătă, 30 iunie, de la ora 11.00, din Sala Auditorium. Aii vor avea loc o suită de trei conferințe și un workshop cu identificare de roci susținute de membrii Centrului Gemologic Român, din partea cărora putem admira în expoziție o serie de unelte de bijutier, o trusă de gemolog de la începutul sec.XX și două documente de breaslă pentru practicarea meseriei de bijutier, de la 1847.
În cadrul aceleași expoziții vor urma o serie de evenimente, dintre care amintim: două ghidaje susținute de Carmen Tănăsoiu, curator al expoziției, un workshop cu bijutiera Andreia Popescu de la Școala de bijuterie contemporană Assamblage și o conferință de prezentare susținută de arhitectul Andrei Mulțescu, autorul scenografiei expoziției.

Muzeul Național de Artă al României
Galeria de Artă Europeană – Sala Oglinzilor , spațiul pentru expoziții temporare
29 iunie – 30 septembrie 2018
Program de vizitare: miercuri – duminică, 10.00 – 18.00
Preț bilet: 10 lei
Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

Informații suplimentare:
Secția Educație, Comunicare, Proiecte Culturale și Marketing
Muzeul Național de Artă al României
Calea Victoriei 49-53, Sector 1, București 010063
Telefon: 021 314 81 19
Email: comunicare@art.museum.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *