◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.02.2024

Legea presei din California și puterea instituțiilor de știri în fața Big Tech

Timp de mai bine de un deceniu, giganții tehnologici au construit cele mai valoroase companii din lume pe spatele jurnaliştilor, crescându-și veniturile de la editorii de știri prin crearea monopolurilor de publicitate digitală. Google și Meta, în special, joacă acum un rol „integral și inevitabil” de-a lungul întregului lanț valoric al știrilor. Cu toate acestea, în ciuda faptului că aceste monopoluri oferă infrastructură critică instituțiilor de știri, legile și reglementările nu au ajuns din urmă cu această realitate. Eforturile pe care le face statul american California sunt de natură să schimbe această realitate.

California Journalism Preservation Act este o cale de deschidere în lupta pentru a controla puterea Big Tech și pentru a stabili un proces de negociere mai echitabil, cu o distribuție mai corectă a profiturilor. Legea, cunoscută oficial sub numele de Assembly Bill 886, marchează un efort curajos de a se crea noi fonduri pentru sprijinirea instituţiilor media care deservesc cetăţenii Californiei, potrivit Santa Monica Daily Press.

Google și Meta se opun cu înverșunare acestui tip de legislație și au urmat tactici pentru a deraia legi similare, determinând chiar oficiali din Brazilia și Canada să lanseze investigații pentru a se descoperi amploarea interferenței în procesul legislativ. Aceste companii au încercat, de asemenea, să „cumpere” posturi de știri cu granturi, burse și participarea la produse speciale de știri. De asemenea, îi sperie pe editorii mai mici cu ideea că vor pierde sau vor fi tăiați complet din produsele lor, presupunând că totuși vor face față amenințărilor de a fi cenzurate știrile.

Sumele infime pe care Big Tech le-a susținut până acum nu numai că subevaluează știrile, ci și lasă instituțiile de știri fără nicio pârghie, făcându-le în același timp captive „bunăvoinței” platformelor tehnologice. Acesta este motivul pentru care legea este atât de importantă – negocierea colectivă și un cadru de reglementare care necesită negociere măresc puterea instituțiilor de știri locale și mai mici. O caracteristică importantă este, de asemenea, aceea că Assembly Bill 886 creează un forum pentru negocieri, în care editorii din California pot negocia modul în care își folosesc conținutul pentru a-și îmbunătăți serviciile. „CJPA nu este doar o legislație pentru industria media; este un pas crucial către păstrarea interesului public din California. Recunoaște rolul fundamental al jurnalismului în susținerea democrației, promovarea responsabilizării și menținerea vieții civice. Merită sprijinul deplin al parlamentarilor și al susținătorilor libertății presei”, punctează Courtney C. Radsch, directorul Centrului pentru Jurnalism și Libertate din cadrul Open Markets Institute. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *