Accesul femeilor în sferele mai înalte ale deciziei s-a îmbunătățit remarcabil în ultimii 20 de ani, dar numărul femeilor aflate în frunte nu a reușit să crească semnificativ – puțin peste 20-23% dintre partenerii din companiile mai mari sunt femei.
Noua carte „Gendered Hierarhies of Dependency”, scrisă de Patrizia Kokot-Blamey, de la University of London, analizează această rigiditate în vârful unei profesii care joacă un rol vital în formarea deciziilor semnificative pentru economie în general – auditarea conturilor, consilierea, preluările, planificarea și executarea restructurării.
Folosind un set de statistici comparative transnaționale, autoarea întreabă dacă această concentrare sălbatică pe performanță, recrutarea „oarbă” și intervențiile în resurse umane bazate pe date au avut și vreun alt rezultat decât acela al înstrăinării oamenilor unii de alții, și așa însingurați de tehnologie și marcați de vremuri. „Petrecem atât de mult timp la serviciu și, în același timp, munca pentru mulți dintre noi nu mai este un loc în care dezvoltăm prietenii sau relații de încredere. O schimbare de la angajarea bazată pe relații a reușit să atragă mai multe femei, dar, comparativ, nu sunt la fel de sigure în pozițiile lor”, constată autoarea.
Prețul pentru a ajunge în vârf este încă de cele mai multe ori maternitatea, ceea ce indică faptul că inițiativele de muncă flexibilă și egalitatea de șanse continuă să eșueze în scopul lor. „Nu este nimic greșit în a acorda prioritate carierei, dar pentru multe femei renunțarea la viața de familie și la maternitate va fi un preț prea mare de plătit”, spune Kokot-Blamey.
Așadar, aproape nimic nou pe frontul ascensiunii femeilor în adevăratele topuri. Ierarhiile de dependență de gen pnctează în această carte, o dată mai mult, presiunea pe care angajatorii o exercită asupra lucrătorilor, chiar și la niveluri înalte din organizații, pentru a se conforma condițiilor lor și că, deși a existat o schimbare profundă în stilul de viață al femeilor, limitările rămân.
Roxana Istudor
Foto: pixabay.com