◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Taxarea Big Tech pentru conținutul editorial ar putea avea… „efecte adverse”?

Mulți editori și sindicate ale jurnaliștilor și-au exprimat sprijinul pentru Actul de conservare a jurnalismului din California, dar unele voci se tem că ar putea înrăutăți lucrurile.

La nivel național, circulația ziarelor și veniturile au scăzut cu peste 50% din 2002 până în 2020. Ocuparea forței de muncă în redacțiile ziarelor a scăzut cu 57% între 2008 și 2020. Pentru a supraviețui, ziarele mari și mici au trebuit să se adapteze unei lumi digitale în evoluție rapidă, stăpânind rețelele sociale și devenind tacticieni în motoare de căutare pentru a crește probabilitatea ca utilizatorii Google să-și vadă poveștile în partea de sus a rezultatelor căutării sau aproape.

După cum arată cercetările, lipsa știrilor locale deschide ușa către mai multă corupție guvernamentală. Fără ca instituțiile locale de știri să critice instituțiile, această putere tinde să fie abuzată, iar rezidenții – adesea marginalizați – sunt cei care plătesc prețul.

Nu există o singură cauză pentru declinul masiv al știrilor locale, dar platformele tehnologice majore, în special Google și Meta (care deține Facebook) joacă un rol major în modul în care publicul accesează și se implică în jurnalismul local. Și, în timp ce aceste platforme pot facilita un acces excelent pentru cititori, ele au absorbit, de asemenea, miliarde de venituri din reclame pe care se bazează publicațiile.

 

Sindicatele sprijină ideea de plată echitabilă

Noul proiect de lege de stat urmărește să ofere știrilor din California o infuzie de adrenalină, dar unele organizații se tem că ar putea înrăutăți lucrurile.

AB 886, numit California Journalism Preservation Act, ar percepe o „taxă de utilizare a jurnalismului” platformelor mari care fac disponibil conținut de știri pe site-urile lor. Veniturile din aceste taxe ar fi apoi împărțite către „furnizorii de jurnalism digital eligibili”, cu o cerință ca cel puțin 70% din încasări să fie direcționate către sprijinirea jurnaliştilor din redacție „și menținerea sau îmbunătățirea producției și distribuției de știri sau informații”. Suma specifică de bani plătită fiecărei publicații ar fi determinată printr-un proces de arbitraj, cu un calcul bazat pe veniturile publicitare generate de platforme și de acoperirea online a posturilor de știri individuale.

Deși nu sunt identificate după nume, platformele care ar fi suficient de mari pentru a plăti sunt puține, dar cu influență mare, și anume… Google și Meta.

Politicianul Bill Essayli susține că nu crede în bunăstarea corporativă: „Nu cred în transferul bogăției. Dar nici eu nu cred în îmbogățirea fără drept. Și cred că Big Tech se îmbogățește pe nedrept pe spatele jurnaliștilor”.

Sindicașliștii din Media Guild of the West și-a anunțat sprijinul pentru AB 886: „Ca sindicat al jurnaliştilor care lucrează, exploatarea corporativă este aceeaşi, indiferent dacă vine din sala de consiliu a unui editor de ştiri sau din sala de consiliu a unei platforme tehnologice, şi dacă vreo corporaţie profită în mod nedrept din munca noastră, vom cere o plată echitabilă pentru acea muncă. Vom sprijini măsuri precum Actul de conservare a jurnalismului din California,  cu condiția ca astfel de măsuri să servească interesului public și să sprijine protecția sau crearea de locuri de muncă în jurnalism”.

„Un sistem care nu a jucat niciodată corect”

Potrivit latimes.com, Emily Charrier, președintele California News Publishers Assn., a declarat că proiectul de lege este o oportunitate de a recalibra „un sistem care nu a jucat niciodată corect”. „Deși instituțiile locale de știri angajează peste 75.000 de profesioniști din tot statul, mega-conglomerațiile tehnologice ale Google și Facebook captează 60% din banii pentru reclamele digitale fără a angaja un singur reporter”, a scris Charrier, într-o postare pe blog.

Ken Doctor a fondat Lookout Santa Cruz la sfârșitul anului 2020, cu scopul de a crea un model durabil pentru știrile locale, după ani în care a studiat declinul industriei ca analist media. El crede că parlamentarii au intenții bune, dar este îngrijorat de faptul că actualul proiect de lege ar putea deschide ușa pentru finanțarea editorilor digitali care vând dezinformare ori au o agendă politică.

O legislație similară a fost propusă în alte state, și la nivel federal. În afara SUA, Australia a adoptat o lege similară în 2021, iar Canada are în vedere o versiune.

De partea sa, Meta a amenințat anterior că va scoate conținut de știri de pe platformele sale ca reacție la un alt proiect de lege federal care a fost lansat, dar la care s-a renunțat în cele din urmă. Gigantul a făcut amenințări similare în fața efortului Canadei. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *