◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Cronică de expoziție. De la mitologie la lumea creștină

Este un periplu plastic original pe care sculptorul Darius Hulea îl propune publicului, într-o expoziție fabuloasă, cu ocazia „Zilelor Muzeului Țării Crișurilor”. Expoziție cu sculptură de for public intitulată „Trefilage III”, în care, dincolo de monumentalitatea lucrărilor, surprinde tehnica inedită de țesere a metalului. Nu într-un război de țesut, conform tradiției și etimologiei cuvântului, deși efectul este acela de țesătură textilă, ci prin mijloacele și uneltele specifice scupturii: un ciocan, un aparat de sudură și un clește, plus o multitudine de tije metalice de diverse forme și dimensiuni. Artistul realizează astfel o „urzeală” metalică, reușind să contureze detalii ori fizionomii umane, dintr-o structură ce seamănă atât de bine cu țesătura din fire. Renunțând la desenul academic, el își ia libertatea de a desena în D3, apelând la sârme paralele și răsucite, pentru a obține amprenta formei, în  ideea de a elibera sculptura sa de corporalitate. Rezultatul fiind sesizabil în efectul dinamicii lucrărilor în spațiu, în ciuda monumentalității lor. Sculptorul însuși se revendică creativ de la Michelangelo, cel care a reușit să creeze scupturi de dimensiuni impresionante.

Într-o viziune de reconceptualizare a miturilor, el coboară cei 12 zei din Olimp direct în Parcul Muzeului Țării Crișurilor, din Oradea, într-o desfășurare spațială volumetrică concretă, în reprezentări plastice figurative ceind un joc de lumini și umbre ce aduc în centrul privirii ansamblul, dar și detaliile chipurilor personajelor, încărcate de semnificații. Precum și detaliile vestimentare, jocurile de linii și unghiurile contrastante. Figura umană devine astfel, în relația formă-volum, purtătoare de mesaj și subînțelesuri. Căci zeii nu sunt nici ei străini de păcatele oamenilor. Prin reprezentarea într-o astfel de manieră a fizionomiilor, Darius Hulea accentuează caracterul personajelor. Zeus are chipul transfigurat în Satir, ipostază ce induce ideea vieții sale amoroase adulterine. În timp ce Hera, soția sa, desenată în chip cariatidic în care sunt traforate penele de păun, e o figură înnegurată și rea, dispusă să-l pedepsească atât pe el, cât și pe pământenele care se lasă seduse de acesta. Dionis are chipul înconjurat de o ghirlandă de struguri, iar Hermes, un fel de purtător de cuvânt al zeilor, e conceput cu aripi la picioare, ca să poată zbura. Poseidon ține în mână tridentul și e înconjurat de cai. Atena întinde spre Centaur ramura de măslin, simbol al păcii și al belșugului, iar Demetra este întruchiparea bunăvoinței. Elemente ce fac posibilă recunoașterea, în contemporaneitate, a figurilor mitice.

Prin montare, statuile zeilor au fost armonizate cu ambianța naturală a parcului, cu o fântână arteziană în centru, căpătând rolul simbolic de apă a Kefisului. Un circuit ce începe cu Zeus, ajunge în subteranul lui Hades și de aici la Hermes înaripatul, cel ce constituie elementul și puntea de legătură cu contemporaneitatea. Iar de aici spre lumea creștină, reprezentată de profetul Moise, din Vechiul Testament. Al cărui portret, realizat în aceeași tehnică de țesere, exceptând mâna care e turnată în bronz, este amplasat la întrarea în Catedrala greco-catolică „Sfântul Nicolae”, din Oradea.

Darius Hulea recrează o lume mitică, într-un concept educativ al chipurilor, printr-un efort ideatic și fizic impresionat. Realizarea unei astfel de lucrări din metal, pe suport masiv din fier dur, poate să dureze între jumătate de an și patru ani, iar montarea expoziției se poate face doar cu ajutorul macaralei. Ca să nu mai vorbim de transport. Și dacă, până în prezent, tânărul artist nu are un palmares impresionant de expoziții (trei în țară, la  Muzeul de artă din Cluj Napoca, plus două în parcuri reprezentatve din Alba Iulia și Oradea și o lucrare într-o galerie de artă din Paris), el face parte dintre acei artiști dăruiți cu un talent uriaș și mult har creator, despre care se va vorbi, cu siguranță, nu doar în țară, ci și peste hotarele ei.

 

Maria Vesa Aursulesi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *