◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.04.2024

CE a pornit lupta cu greenwashing: „40% dintre afirmațiile ecologice ale companiilor, complet nefondate”

Comisia Europeană a depus o nouă legislație pentru a aborda afirmațiile înșelătoare de mediu prin introducerea de sancțiuni împotriva spălării ecologice și reguli mai stricte pentru aprobarea noilor etichete ecologice.

Propunerea de directivă privind declarațiile ecologice urmărește să reducă spălarea ecologică și să permită consumatorilor să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză, bazate pe informații fiabile despre sustenabilitatea produselor pe care le cumpără.

„Credem că această propunere va aduce schimbări reale și va împuternici toți oamenii care doresc cu adevărat să aleagă produse pe baza impactului lor redus asupra planetei noastre”, a declarat comisarul pentru mediu Virginijus Sinkevičius, care a prezentat propunerea.

Companiile care încalcă noile reguli ar urma să fie supuse sancțiunilor, de la amenzi până la confiscarea veniturilor și excluderea temporară din procesele de achiziții publice și finanțare publică. Sancțiunile vor fi aplicate de autoritățile naționale, care trebuie să controleze în mod regulat afirmațiile ecologice, să-și facă publice constatările și să amendeze companiile care induc în eroare consumatorii.

Mișcarea a fost aplaudată de grupul de consumatori BEUC, care a lăudat Comisia pentru că „și-a ridicat jocul pentru a lupta împotriva spălării ecologice” și „a pus capăt vestului sălbatic al afirmațiilor ecologice nefondate”. Cu toate acestea, viitoarea lege a UE privind reclamațiile ecologice va fi la fel de bună ca și aplicarea acesteia, a avertizat BEUC, spunând că autoritățile naționale „vor trebui să amendeze puternic companiile pentru a curăța piața de afirmațiile și etichetele ecologice înșelătoare odată pentru totdeauna”.

Un studiu al Comisiei Europene din 2020  a constatat că 40% dintre afirmațiile ecologice făcute de companii erau „complet nefondate”, 53,3% dintre ele făcând afirmații de mediu „vagi, înșelătoare sau nefondate”. În aproape jumătate din cazuri, aceste afirmații au fost false sau înșelătoare, potrivit unui alt studiu care evaluează 344 de afirmații de sustenabilitate făcute online. În plus, în 57,5% din cazuri, comerciantul nu a furnizat suficiente informații pentru a evalua acuratețea revendicării, potrivit EURACTIV. „Când consumatorii văd aceste afirmații, este extrem de dificil să separe adevărul de ficțiune. Mulți dintre voi probabil ați văzut tricourile făcute din sticle de plastic, ceea ce este grozav. Din păcate, de foarte multe ori doar 1% sau chiar mai puțin din material este fabricat din sticle reciclate. Mai mult de jumătate din afirmațiile pe care le vedem pe piața europeană sunt slabe, înșelătoare sau chiar se bazează pe… nimic”, a spus Sinkevičius.

Pentru a combate proliferarea noilor etichete și pentru a consolida încrederea în cele existente, Comisia propune înăsprirea controalelor și certificări realizate de verificatori independenți. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *