◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro06.05.2024

Manualele universitare
de Științele vieții marginalizează tema încălzirii globale

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord au realizat un studio în urma căruia a reieșit faptul că una dintre cele mai presante probleme ale prezentului, care afectează și preocupă o mare parte a lumii, este reprezentată foarte redus, secundar sau deloc în manualele universitare care acoperă Științele vieții și care nu sunt la fel de precise pe cât le consideră studenții, cele de biologie neținând pasul cu descoperirile actuale și cu starea schimbărilor climatice.

Această realitate subminează severitatea crizei de pe planeta care se încălzește accelerat, iar decalajul în cunoștințele privind schimbările climatice poate afecta modul în care generațiile viitoare le iau în serios, adaugă cercetătorii care și-au puiblicat concluziile în revista PLoS One: „Pe scurt, am descoperit că manualele de biologie nu reușesc să împărtășească informații adecvate despre schimbările climatice, subiect care definește generația care se specializează în Științele vieții. Aceste cărți sunt textele de bază pentru a ajuta studenții să înțeleagă știința vieții pe Pământ, dar oferă foarte puține informații despre un fenomen care are un impact profund asupra habitatelor, ecosistemelor, agriculturii – aproape asupra fiecărui aspect al vieții de pe Pământ”, explică Jennifer Landin, autor al studiului.

Cercetarea a analizat acoperirea schimbărilor climatice în 57 de manuale de biologie universitare publicate între 1970 și 2019 și a descoperit că subiectul a fost acoperit, dar cu durate diferite de-a lungul celor cinci decenii – înainte de anii 1990, manualele alocau mai puțin de 10 propoziții schimbărilor climatice, în anii 1990, s-a ajuns la la 30 de propoziții, la începutul anilor 2000 existau 52 de propoziții pe această temă, apoi a scăzut în anii 2010. „Una dintre cele mai supărătoare descoperiri a fost că manualele dedică acum mult mai puțin spațiu abordării soluțiilor climatice decât în anii 1990 – chiar dacă se concentrează mai mult pe efectele schimbărilor climatic. Aceasta sugerează studenților că nu se poate face nimic, ceea ce este înșelător și contribuie la un sentiment de fatalism”, adaugă Landin.

Potrivit specialiștilor americani, pe lângă lungime, natura conținutului s-a schimbat de-a lungul timpului în manual: în anii 1990, aproximativ 15% dintre concluzii implicau soluții și acțiuni la schimbările climatic, dar în deceniile mai recente poziția secțiunilor privind schimbările climatic a fost mutată… în spatele manualelor.

O schimbare pozitivă a manualelor făcute în anii 2000 și 2010 este, totuși, o varietate mai largă de informații relevante pentru climă. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *