◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Inversarea declinului jurnalismului local necesită investiții uriașe, dar soluții și modele există

Există dovezi puternice că declinul instituțiilor locale de știri, în special a ziarelor, a erodat angajamentul civic, cunoștințele și încrederea, contribuind la proliferarea dezinformării. Noua finanțare pentru jurnalismul local ar putea veni de la guverne, filantropie, surse comerciale sau o combinație a acestora, notează lucrarea „Countering Dissinformatiopn Effectively”, publicată de Carnegie Endowment for International Peace.

Potrivit carnegieendowment.org, care citează „Case Study 1: Supporting Local Journalism”, un model de finanțare guvernamentală este New Jersey Civic Information Consortium, o organizație nonprofit susținută de stat. Consorțiul primește bani din surse guvernamentale și private, apoi acordă granturi pentru proiecte care promovează „cantitatea și calitatea informațiilor civice”. Utilizarea unui intermediar nonprofit are ca scop reducerea riscului ca oficialii guvernamentali să folosească fonduri de stat pentru a influența acoperirea știrilor.

Un alt model este ca guvernele să folosească scutiri de taxe și alte instrumente de politică pentru a stimula financiar industria jurnalismului fără a o subvenționa direct. În Marea Britanie, ziarele, cărțile și unele site-uri de știri sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată grație beneficiului și utilității lor publice. În Canada, persoanele care achiziționează un abonament de știri digitale pot solicita o scutire de taxe. Australia a adoptat o altă abordare, prin adoptarea unei legislații care dă putere editorilor de știri să negocieze în comun pentru compensații atunci când platforme precum Facebook și Google se conectează la conținutul lor. Alți susținători au propus o taxă pe publicitatea digitală, care ar fi folosită pentru a sprijini jurnalismul.

 

Dezinformarea și apatia civică umplu golul…

La rândul său, sprijinul filantropic pentru jurnalismul local poate veni sub diferite forme. Posturile de știri non-profit din America de Nord obțin în prezent aproximativ jumătate din veniturile lor din subvențiile fundațiilor, iar agențiile naționale și globale primesc mai mult de două treimi din acești bani din granturi. Următoarea cea mai mare sursă de finanțare pentru redacțiile nonprofit sunt donațiile individuale, care reprezintă aproximativ 30% din venituri – inclusiv donațiile mici sunt în creștere: NewsMatch încurajează publicul să doneze organizațiilor media locale și potrivește donațiile individuale cu alte surse de filantropie, strângând peste 271 de milioane de dolari din 2017.

Cercetările sunt clare: declinul jurnalismului local este asociat cu dezinformarea.

Studiile sugerează cel puțin două mecanisme prin care declinul instituțiilor media locale poate alimenta răspândirea dezinformării: contribuie la ignoranța civică și la apatie, deoarece alegătorii devin mai puțin informați cu privire la problemele, candidații și mizele din alegerile locale; atunci când media locală dispare, sursele de informații de calitate inferioară pot umple golul.

Având în vedere dovezile că declinul mass-mediei locale generează susceptibilitatea la dezinformare, eforturile de a susține acest tip de presă ar putea avea efectul opus, notează autorii lucrării.  Dar inversarea declinului jurnalismului local este o propunere extrem de costisitoare, cel puțin în Statele Unite, deoarece amploarea reducerii a fost enormă: un studiu al Universității Georgetown a constatat că ziarele au angajat cu 150.000 de oameni mai puțini în 2022, comparativ cu anii 1980 – o scădere de 63%. Deși editorii web au înlocuit aproximativ jumătate din aceste locuri de muncă, înlocuirea celorlalte ar necesita investiții uriașe. De exemplu, American Journalism Project a strâns peste 100 de milioane de dolari pentru a finanța parțial 33 de redacții nonprofit — o mică parte din cele 2.100 de redacții care s-au închis în SUA în ultimele două decenii. Editorialistul Perry Bacon Jr., de la The Washington Post, a că ar costa cel puțin 10 miliarde de dolari pe an pentru a angaja 87.000 de noi jurnaliști – adică pentru siguranța că fiecare district al Congresului din țară are 200 de jurnaliști, plus sprijin operațional. (redacția UZPR)

Foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *