◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.05.2024

Consumatorii de știri consideră că inteligența artificială dăunează jurnalismului

Un recent sondaj Yougov a arătat că 48% dintre cei chestionați, consumatori de știri, consideră că inteligența artificială (AI) va avea un efect negativ asupra jurnalismului. Potrivit pressgazette.co.uk, pe de o parte, publicul este deschis față de noua tehnologie doar în fața unor exemple de sarcini specifice pentru care ar putea fi folosită, iar pe de altă parte, doar șase procente din cei chestionați opinează că AI va face mai mult bine decât rău în jurnalism. De exemplu, 73% dintre respondenți au fost mulțumiți de faptul că AI efectuează editări ortografice și gramaticale la un articol, 67% au fost deschiși ca tehnologia să fie folosită pentru a traduce articole în alte limbi, 51% au spus că este acceptabil ca AI să efectueze analize ale seturilor de date, 51% au fost deschiși să sugereze întrebări de interviu pentru jurnaliști și, de asemenea, să sugereze subiecte pentru articole, iar 50% au fost mulțumiți de faptul că tehnologia generează rezumate ale articolelor.

 

„Majoritatea tinerilor sunt încă împotrivă”

Justin Marshall, șeful departamentului digital, media și tehnologie la Yougov, a declarat: „Există o percepție generală – oamenii cred că AI ar putea fi ceva rău, iar organizațiile de știri vor trebui cu siguranță să țină cont de aceste opinii”.

Potrivit cercetării, tinerii sunt mult mai deschiși la utilizarea AI – dintre cei cu vârste între 18 și 24 de ani, 17% au considerat că noua tehnologie ar face mai mult bine jurnalismului, comparativ cu 8% dintre cei cu vârste între 25 și 49 de ani, 2% dintre cei cu vârste între 50 și 64 de ani și 3% dintre cei peste 65 de ani. „Există mai multe nuanțe în funcție de vârstă, așa că persoanele între 18 și 24 de ani sunt puțin mai pozitive față de utilizarea inteligenței artificiale în jurnalism, în timp ce cei peste 65 de ani sunt mult mai puțin. Tânăra generație a crescut cu mai multă tehnologie și este ceva mai deschisă față de ea, dar majoritatea tinerilor sunt încă împotrivă”, punctează Marshall.

 

Semnalarea articolelor care includ AI crește gradul de încredere

Mai mulți editori folosesc deja inteligența artificială pentru a traduce conținutul direct. În 2022, Bloomberg Media a început să folosească o firmă de inteligență artificială pentru a-și traduce videoclipurile de știri în spaniolă, ca să atragă o nouă bază de audiență vorbitoare de spaniolă în SUA și America Latină. Alți editori au început să folosească rezumate generate de AI în partea de sus a articolelor – site-ul web Reach a încercat utilizarea punctelor marcatoare în partea de sus a articolelor, suedezii de la Aftonbladet au descoperit că cititorii au petrecut mai mult timp cu articole cu rezumate generate de inteligență artificială, ir exemplele ar putea continua.

Alte domenii în care participanții la cercetarea de piață au fost deschiși către utilizarea AI au fost alegerea unei imagini pentru a o pune într-un articol de pe site-uri web cu fotografii stoc (49%) și afirmațiile de verificare a faptelor făcute de un jurnalist uman (46%). „Acolo unde AI a fost folosită pentru a produce un articol, oamenii cred, în general, că acest lucru ar trebui semnalat sau notat pe articol. Acest lucru ar putea ajuta la menținerea încrederii în brandurile de știri care folosesc această tehnologie”, adaugă Marshall. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *