◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Când Facebook blochează știrile ca să nu le plătească, cresc și accesările
surselor „nesigure”

Un avertisment că știrile nu pot fi văzute pe Facebook de către utilizatorii din Canada este un răspuns al Meta la o nouă lege care cere companiilor mari de internet să plătească editorii de știri canadieni pentru conținutul lor. Canada a devenit astfel „punctul zero” pentru lupta Facebook cu guvernele care au adoptat sau au în vedere legi care forțează giganții internetului – în primul rând proprietarul platformei de social media Meta să recompenseze companiile media pentru link-uri către știri publicate pe platformele lor. Facebook a blocat distribuirea de știri în Canada, mai degrabă decât să plătească, argumentând că știrile nu au valoare economică pentru afacerea sa. Se estimează că va face un pas similar în Australia, dacă țara ar încerca să aplice legea de licențiere a conținutului din 2021, după ce Facebook a declarat că nu va extinde contractele pe care le are cu editorii de știri. Facebook a blocat și anterioe, pentru scurt timp, știrile din Australia, înaintea legii. Alte jurisdicții, inclusiv California și Marea Britanie, au în vedere, de asemenea, o legislație care să oblige giganții internetului să plătească pentru conținutul de știri. Indonezia a introdus o lege similară anul acesta.

 

Schimbări profunde ale interacțiunii publicului cu informațiile de încredere

Blocarea legăturilor de știri a dus la schimbări profunde și tulburătoare în modul în care utilizatorii canadieni ai Facebook interacționează cu informațiile despre politică, au descoperit două studii încă nepublicate, citate de Reuters. „Prezența jurnalismului și a informațiilor adevărate în fluxurile de știri, semnalele de fiabilitate care erau acolo au dispărut”, explică Taylor Owen, director fondator al Centrului pentru Media, Tehnologie și Democrație al Universității McGill, care a lucrat la unul dintre studii.

Lipsa de știri pe platformă și implicarea sporită a utilizatorilor cu opiniile și conținutul neverificat are potențialul de a submina discursul politic, în special în anii electorali, spun cercetătorii studiilor.  Acolo unde odată postările de știri strângeau între 5 și 8 milioane de vizualizări de la canadieni pe zi, acestea nu mai există, conform Observatorului Ecosistemului Media, un proiect al Universității McGill și al Universității din Toronto.

Cercetarea a analizat aproximativ 40.000 de postări și a comparat activitatea utilizatorilor înainte și după blocarea linkurilor de știri pe paginile a aproximativ 1.000 de editori de știri, 185 de influenceri politici și 600 de grupuri politice. Un studiu realizat de NewsGuard, efectuat pentru Reuters, a constatat că like-urile, comentariile și share-urile a ceea ce a fost catalogat drept surse „nesigure” au urcat la 6,9% în Canada în cele 90 de zile după interdicție. „Acest lucru este deosebit de îngrijorător”, constată Gordon Crovitz, șef executiv al NewsGuard din New York, o companie de verificare a faptelor.

 

Dezinformarea, liberă pe platformă

Ministrul canadian al Patrimoniului, Pascale St-Onge, într-o declarație trimisă Reuters, a numit blocarea știrilor de către Meta o „alegere nefericită și nesăbuită, care a lăsat dezinformarea să se răspândească pe platformă… în timpul situațiilor de necesitate, cum ar fi incendiile, urgențe, alegeri locale și alte momente critice”.

Facebook rămâne cea mai populară platformă de socializare pentru conținut de actualitate, arată studiile, chiar dacă a scăzut ca sursă de știri. În Canada, unde patru cincimi din populație are cont pe Facebook, 51% dintre cetățeni au obținut știri pe platformă în 2023, arată Observatorul Ecosistemului Media.

Spre deosebire de Facebook, Google nu a indicat nicio modificare a acordurilor sale cu editorii de știri din Australia și a ajuns la un acord cu guvernul canadian pentru a efectua plăți către un fond care va sprijini instituțiile media. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *