◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.03.2024

Carnavaluri și măști…

Veneția și Rio sunt în carnaval. Esteticul și grotescul își dau mâna, pentru a crea un spectacol vizual fascinant care atrage, vinde, mobilizează. Un spectacol al măștilor ingenioase, frumoase ori burlești ce acopră total ori parțial, chipul. O dezlănțuire a frumosului eclatant, ce poate fi și o capcană amăgitoare. Fiindcă masca permite dublul individului. Ea ascunde și dezvăluie chipuri și caractere, devine un instrument de joc, folosit încă din Antichitate, pentru ceremonii. Îndelung elaborate, lucrate manual, măștile au traversat diverse perioade istorice, fiind influențate de curentele vremii. Meșteșugari iscusiți le confecționau din materiale scumpe, din sticlă, porțelan, pietre prețioase. Iar în perioada Romantismului, masca de carnaval devenise chiar un simbol al decadenței.

Masca a fost și, probabil, a rămas „insemnul transgresiunii etice și al duplicității”. E de presupus că multe povești de dragoste înterzisă, bunăoară, s-au născut ori s-au consumat, la adăpostul măștilor. Dincolo de toate acestea, masca rămâne simbolul oricărui carnaval și este, indisolubil, legată de teatru, fiind, după cum spunea regretatul teatrolog George Banu „o metaforă a teatrului ca exercițiu iluzoriu”.

Într-o altă notă, Carnavalul este defilare, este spectacol viu, prilej de competiție, dar și o formulă de succes pentru agențiile de turism. Începând cu pandemia și obligativitatea purtării măștii, am fost martorii unui nou tip de transgresiune socială. Și anume revenirea măștii pe scena largă a umanității. Cu alte valențe, cu alte scopuri și alte interese. În care rolul măștii, lipsită de esteticul atrăgător și, dincolo de a proteja, este acela de ascunde: chipuri, caractere, intenții, interese etc. Dar aceasta este o cu totul altă poveste…

 

Maria Vesa Aursulesei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *