◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.07.2024

Plaga furtului identității personalităților media. Deepfake, atac la jurnalism,
la libertatea presei, la accesul la informație

Utilizarea falsurilor profunde, așa-numitele „deepfake” – videoclipuri create cu inteligență artificială pentru a uzurpa identitatea oamenilor, inclusiv a jurnaliştilor – este văzută ca fiind deosebit de îngrijorătoare într-un an în care zeci de țări urmează să organizeze alegeri importante. Într-o perioadă de dezinformare abundentă și în timp ce instituțiile de știri se luptă cu modul de integrare a inteligenței artificiale în modelele lor de afaceri, astfel de videoclipuri fac și mai dificil pentru public să stabilească dacă ceea ce văd și ce aud este real.

Deepfake-urile, în special ale jurnaliştilor, tulbură diferenţa dintre ceea ce este şi ceea ce nu este real, atrage atenția Paul Barrett, director adjunct al Centrului Stern pentru Afaceri şi Drepturile Omului, de la Universitatea din New York. Cea mai recentă cercetare pe care a realizat-o se concentrează pe efectele tehnologiei asupra democrației.

 

Prezentatori care par reali, dar prezintă informații false

Prin inteligența artificială, oamenii pot realiza videoclipuri cu prezentatori cunoscuți, care par reali, dar care care relatează știri false. Drept urmare, falsurile profunde „estompează linia dintre real și fapt, pe de o parte, și înșelător, pe de altă parte, cu scopul final de a eroda încrederea oamenilor în ceea ce se întâmplă, politic sau nu, în țările lor și în întreaga lume”, a declarat Barrett pentru Voice of America (VOA).

Deepfake-rile i-au vizat pe jurnalişti de la instituţii mari de ştiri, inclusiv CNN, CBS, BBC şi VOA, furând identitatea unor jurnalişti foarte cunoscuți, precum Anderson Cooper, Clarissa Ward şi Gayle King. Și reporterii de la Serviciul Rus al VOA au fost vizați de deepfake. Potrivit voanews.com, unul dintre aceștia, Ksenia Turkova, a spus că a fost șocată când a văzut prima dată un videoclip în care apărea spunând lucruri pe care știa că nu le-a spus niciodată: „Am simțit că reputația mea, încrederea în mine ca jurnalist pot fi în pericol”.

 

Totul pentru manipularea publicului

Pentru Vincent Berthier, șeful biroului de tehnologie de la organizația Reporteri fără frontier (RSF), manipularea încrederii este esențială ca motiv pentru care sunt vizați jurnaliştii: „De obicei, există două obiective cu deepfake în cazul reporterilor- primul este de a semăna neîncrederea în mass-media, iar al doilea este de a valorifica încrederea pe care oamenii o au în mass-media pentru a-i face să creadă în dezinformare. Deepfake-urile sunt de fapt o armă împotriva jurnalismului și nu dăunează doar libertății presei presei în general, ci sunt și o problemă pentru accesul la informație. Există lucruri pe care inovația nu ar trebui să le permită, pentru că este periculos pentru democrație și, dacă este periculos pentru democrație, este periculos pentru noi toți”.

 

Maria Ressa, laureată Nobel: „Dacă nu avem integritatea faptelor, nu putem avea integritatea alegerilor”

Aceste preocupări au fost ridicate recent și în cadrul unei audieri despre efectele AI asupra jurnalismului, în fața Senatului SUA. Semnale similare au fost transmise și de laureatul Premiului Nobel pentru Pace, jurnalista Maria Ressa, care a avertizat că lumea va ști dacă democrația „trăiește sau moare” până la sfârșitul anului 2024: „Dacă nu avem integritatea faptelor, nu putem avea integritatea alegerilor”. „Nu este o exagerare să ne imaginăm că cineva ar putea crea un deepfake al unui oponent politic pentru a-i face rău în sondaje sau un deepfake al unui jurnalist care relatează o poveste falsă despre un adversar politic”, adaugă Barrett.

Atunci când ia în considerare amenințarea reprezentată de deepfake-urile, Barrett a spus că este, de asemenea, importantă atenția la platformele de social media. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *