◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

Informare și dezinformare în peisajul media actual. Patru sesiuni de lucru în cadrul proiectului Erasmus+, la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” din Mangalia

În perioada octombrie – decembrie 2022, la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” din Mangalia s-au desfășurat cele patru sesiuni de informare din cadrul Proiectului Erasmus+ nr: 2021-1-IT02-KA220-SCH-000032745 / „FAIR NEWS: Learning to navigate knowledge”.

Cei 10 elevi din clasa a X-a A, grupul-țintă al proiectului, coordonați de profesorul voluntar Băiașu Alina Gabriela, au fost familiarizați cu elemente ale Teoriei Cunoașterii și Gândirii Critice, precum și cu concepte-cheie din domeniul educației media: „mass-media”, „libertate de exprimare”, „gândire critică”, „analiza mesajelor”, „fapte vs. opinii”, „teorii ale conspirației”, „mecanismele dezinformării” etc.

Într-un secol al vitezei, al existenței mediilor de informare diversificate, în care elevii de liceu folosesc instrumente digitale și media în același timp, este esențial să își formeze abilități de a distinge între diferite tipuri de mesaje, de a le utiliza adecvat în funcție de contexte și solicitări, de a analiza produsele media în scopul înțelegerii modalităților în care acestea sunt construite și de a dezvolta o percepție adecvată a semnificațiilor transmise, de a înțelege procesul de creație media, precum și etapele de constituire a unui produs de comunicare în masă.

În acest sens, laboratoarele din cadrul proiectului le-au facilitat elevilor însușirea de lucruri relevante; aceștia au învățat să respecte rolul mass-media într-o societate democratică, să identifice și să folosească gândirea critică pentru a deosebi informația de dezinformare, să utilizeze rețele sociale în mod responsabil, să devină activi, informați și independenți.

Voluntarii formați în cadrul sesiunilor derulate vor fi multiplicatori ai acestor informații. Vor putea să ajungă la alți elevi din școală, replicînd aceste cunoștințe, contribuind la informarea corectă și la dezvoltarea gândirii critice a populației tinere.

Folosind metode inovative, angajându-i pe elevi în exerciții de învățare autentică, oferindu-le exemple apropiate activității cotidiene, facilitînd discuțiile pornind de la conținuturi video create de Centrul pentru Jurnalism Independent, consilierul școlar Băiașu Alina a transmis elevilor noțiuni abstracte, tehnice aplicabile în viața de zi cu zi: cum să citească o știre, cum să aplice un filtru al faptelor și opiniilor în știri, cum să folosească practic ceea ce au învățat, descoperit, explorat în sesiunile de informare.

Publicitate

Într-una din sesiunile de informare, elevii au luat parte la o întâlnire interactivă virtuală cu echipa departamentului de ȘTIRI din cadrul canalului de televiziune Kanal D București. Adolescenții au vizitat studioul de știri și au adresat întrebări pertinente atât Simonei Pătruleasa, prezentator de știri, dar și Ralucăi Răileanu – editor coordonator jurnal și Nicoletei Constantinescu – producător general al știrilor.

În atelierele care vor urma în cadrul proiectului, cei 10 elevi vor crea știri pe care le vor publica într-un ziar online internațional, unul dintre produsele finale ale programului Erasmus+. (mangalianews.ro)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *