◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.06.2024

Verticali pentru România. Incursiuni juvenile spre înălțimi

Leontin Hanțig este elev în clasa a IX a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Satu Mare, dar și membru al Cenaclului tinerilor creatori sătmăreni „Alfazet”. La recentul concurs de reportaje „Iosif Țiproc” a obținut Premiul Special, fiind un tânăr inteligent și sensibil și sunt convins că peste ani, numele lui va deveni unul important în cultura noastră.

 

„Aceste poezii reflectă dezvoltarea într-o lume tristă și rece a adolescentului reprezentat de mine prin experiența personală” (Leontin Hanțig)

 

Parcursul cuprinde emoții, sentimente adânci și tăioase, precum tristețea și teama. Aceste trăiri sunt succint caracterizate de remușcări și rețineri, pe care tânărul în plin proces de maturizare le remarcă în adâncul sufletului său. El se pierde în neantul întrebărilor cărora nu le găsește răspunsul, afundându-se tot mai tare în deznădejde și explorând teritorii care îl rănesc. „Mesajul poeziei mele este unul de îmbărbătare și de îndemna la urmarea cu tărie a făgașului vieții, crezând în propriile vise bazate pe realitatea care îl înconjoară pe adolescent în prezent”…

 

Stea de lut

 

E posibil oare,

Ca tu biet copil

Să scrii o întreagă carte?

Sau te vei mulțumi

Cu câteva pagini

Și ale lor cuvine împrăștiate?

Ești pregătit?

Mai crezi că

Sentimentele

Te vor slăbi,

Că te vor face fragil?

Creionează-ți

Universul tău iubit!

Ce mai aștepți?

Tristețea te-a orbit?

De ce te simți așa de slab?

E pentru că,

Te vezi abandonat?

Fă un pas, fă doi

Învață-te să mergi din nou,

Nu-ți fie frică de noroi

Că te vei murdări

Cazi în el și

Prefă-l în lut,

Modelează

Ca pentru fiecare loc

În care ai căzut

Să rămână foc,

Ce va arde în absolut

Și va aprinde în tine

Dorința de a lupta

Măcar pentru

Un minut.

Ești gata?

Vrei să te ridici?

Îți începi azi

Călătoria?

Intri în al tău sumbru cosmos?

Te vei vindeca ?

Vei veni  înapoi pe pământ?

Sau vei lăsa lutul să se usuce

Fără a-i da formă?

 

Spinii trecutului

 

Credeai că trandafirii

Sunt frumoși și delicați,

Însă sângerezi de la spinii,

Ce ți-au pătruns în carne

Desprinde-te din ei!

Ridică-te acum!

Nu te mai lăsa

Ademenit

De al lor dulce parfum.

Te-ai ridicat,

Acum sângerezi

Ce mai e de făcut?

Observ că realitatea

O marginalizezi,

Iar atenția ta se îndreaptă

Către stelele deja moarte

De pe cerul

Cu un negru imprimeu.

Tu nu ești mort,

Copilul meu.

Unde au plecat

Aspirațiile tale?

De ce nu mai lupți

Pentru vreuna?

Te mai gândești la stele?

Păcat că ele,

Cele moarte,

Nu se mai pot

Alinia.

 

Învățământul de astăzi este tot mai devalorizat. Guvernul nu susține dascălii, oferindu-le salarii infime în raport cu munca pe care o realizează, adică cea de a forma oamenii de mâine, societatea ce are să conducă viitorul.

Profesorii și învățătorii sunt elementul fundamental în clădirea educației, iar faptul că din punct de vedere financiar meseria nu este prea apreciată îndepărtează tinerii cu aptitudini în acest domeniu să urmeze acest drum. Chiar dacă alegerea locului de muncă nu ar trebui determinată de bani, ci doar de satisfacția pe care ți-o oferă, banii rămân un factor important. Școala reprezintă o adoua casă pentru elevi, oamenii de care sunt înconjurați în acel timp sunt extraordinar de importanți pentru ei, reprezentând modele de urmat.

Profesorii buni se pierd cu trecerea timpului, iar copiii nu mai dau dovadă de interes și chiar de respect față de ceea ce înseamnă învățământ. Disciplina elevilor nu mai joacă un rol important în instituții, acest lucru duce la crearea unui haos colosal, captat de presă în ultimii ani. Prezența unor cadre didactice mai autoritare ar schimba radical atmosfera spațiului de studiu, acesta fiind mult mai eficient cu tineri mai elocvenți și implicați.

Lipsa unui personal bine pregătit, care să cunoască câștigarea atenției și a respectului elevului față de profesor și materia predată purcede la reducerea elevilor silitori si a formării unei societăți culte din punct de vedere educațional. Majoritatea tinerilor tind să se îndepărteze de ceea ce înseamnă valoare, uitând de artă și cultură.

Prin urmare, dacă statul nu intervine cu schimbări eficiente în ceea ce privește sistemul educațional, acesta se va nărui cu trecerea timpului, creând indivizi lipsiți de disciplină și cultură.

 

dr. Felician Pop

(gazetanord-vest.ro)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *