◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.04.2024

HORIA MEDELEANU: ”ÎN ORAȘELE ȚĂRII TRĂIESC, VISEAZĂ ȘI CREEAZĂ MULȚI ARTIȘTI ADEVĂRAȚI, DAR PREA PUȚIN CUNOSCUȚI”

Fiu de preot ortodox bănățean, născut în 9 aprilie 1933, într-un sat de pe valea Begheiului din Munții Poiana Ruscă, Horia MEDELEANU a fost unul dintre cei mai apreciați critici de artă ai Aradului. A plecat din lumea pământeană în 24 sept. 2019, iar vestea tristă m-a regăsit peste Ocean, neputând să-l însoțesc pe ultimul său drum. Am fost împreună în Comisia culturală a Prefecturii pentru consultare privind denumirile, noi sau schimbate, ale străzilor, unde avea întotdeauna opinii obiective și atent justificate istoric și cultural. A fost un distins intelectual al Aradului și un tenace critic de artă plastică, înzestrat cu principii estetice și cu o educație aleasă.

”Am copilărit” liber, spune Horia, într-un interviu dat lui Emil Șimăndan în 1995, într-un sat de la poalele munților Poiana Ruscăi, moștenind ”independența spirituală”, ”nonconformismul” și credința că satul e ”o realitate socială și morală”. Bănățean mândru (”io mi-s io”), ajunge la Arad, ca muzeograf în spațiul artei, având un respect pentru profesorul de istoria artei de la Universitatea Clujeană, V. Vătășianu, de la care a învățat ”citirea” monumentelor artistice și a esteticii operelor de artă plastică. A scris un volum excepțional (1996) prezentând profiluri artistice, arădene și nu numai, intitulat ”Culoare și formă” (despre C. Brâncuși, R. Ladea, S. Frențiu, P. Alassu, E. Vitroel, I. Cott, I. Tolan, I. Munteanu, D. Șerban, O. Colta), precum și alte volume, cum ar fi Artiști plastici arădeni (1973), Arad – monografie în imagini (2012), Aradul în viziunea lui M. Takacs (2008), Frumuseți de lângă noi (2008) etc.

Arta este un teritoriu al libertății spiritului”, iar ”viitorul artei se identifică viitorului vieții”, spunea Horia Medeleanu. A fost cel mai important istoric al artei plastice arădene, fiind pasionat de limpezirea relației dintre ”mit și adevăr istoric” referitor la Arad și de stimularea artei plastice în ”mândrul oraș de pe Mureș”, cum l-a denumit Caragiale; a editat albume (biserici de lemn, monografii în imagini) și a fost prezent la majoritatea expozițiilor de artă plastică de la galeriile arădene.

Horia Medeleanu a manifestat atitudini obiective, analitice despre evenimentele artistice locale și naționale, fiind o prezență incomodă prin obiectivitate și spirit critic.  Distins și elegant, cu un limbaj elevat și un discurs limpede, cu o scriitură fermă și curajoasă, Horia Medeleanu a fost un intelectual de rasă nobiliară, ivit dintre mlădițele alese al satului românesc bănățean. Arad i-a devenit spațiu spiritual de manifestare, școala de artă plastică arădeană fiindu-i sursă de primenire intelectuală și de emoționalitate nepotolită.

 

                                                                        Anton Ilica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *