◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro21.06.2024

Marile îngrijorări ale jurnaliștilor în 2024:
AI generativă, menținerea credibilității,
lipsa de personal și de resurse, dezinformarea

Mulți editori au adoptat o abordare prudentă în ceea ce privește utilizarea inteligenței artificiale (AI) generative pentru conținutul publicat, sfătuindu-și jurnaliștii să nu facă acest lucru până când nu vor fi create îndrumări complete. Ca urmare, aproximativ 53% dintre cei 3.016 jurnalişti din 19 pieţe chestionaţi pentru raportul anual Cision State of the Media susțin că nu folosesc „deloc” inteligența artificială generativă (ChatGPT și Bard) – doar 5% apelează la aceste instrumente „des”, iar aproximativ 12% le folosesc într-o „cantitate moderată”, cu 28% utilizându-le „puțin”.

Dintre jurnaliștii care au folosit instrumente generative de inteligență artificială în munca lor, 23% afirmă că au cercetat astfel anumite subiecte, 19% că a ajutat la crearea schițelor de conținut, iar 13% că le-au utilizat pentru a crea idei noi de povești.

Potrivit pressgazette.co.uk, raportul de anul trecut nu a inclus întrebări comparabile, deoarece sondajul a fost realizat la doar două luni după lansarea ChatGPT, în noiembrie 2022. Analiza din 2023 a prezentat câteva preocupări timpurii cu privire la AI, considerându-se în general că jurnaliştii care se ascund de inovaţii precum ChatGPT „sunt în dezavantaj” și că este important ca profesioniștii media să fie „conștienți de oportunitățile și capcanele AI”.

 

„Echilibrarea relatării pe subiecte importante cu presiunea de a stimula afacerea”

În 2024, jurnaliştii chestionați au clasat apariţia inteligenţei artificiale drept a şasea cea mai mare provocare pentru industria jurnalismului. Puțin peste un sfert (26%) au spus că este printre cele mai mari trei preocupări deopotrivă pentru ei și pentru industrie. „Menținerea credibilității ca sursă de știri de încredere și combaterea acuzațiilor de știri false a rămas provocarea de top pentru industrie, 42% dintre respondenți alegând-o drept una dintre cele mai mari probleme profesionale: Europa, Orientul Mijlociu și Africa – 44%, America de Nord 35%.

Pe locul doi s-a situat provocarea „adaptării la schimbarea comportamentului publicului în jurul consumului de media”, cu 41% menționând această problemă. În top trei s-a clasat și „lipsa de personal și de resurse”, cu 36% dintre jurnaliștii chestionați punctând această preocupare. Reducerile de locuri de muncă s-au dovedit o problemă mai mare în America de Nord (41%) față de alte piețe.

În 2023 Press Gazette a estimat că au existat peste 8.000 de reduceri de locuri de muncă în jurnalism în Marea Britanie și SUA, cu cel puțin încă 1.700 în 2024 – până acum.

În topul îngrijorătilor menționate de jurnaliștii care au participat la sondaj s-au situat „echilibrarea relatării pe subiecte importante cu presiunea de a stimula afacerea” (42%) și „nevoia de a concura cu dezinformarea online” (33%).

Puțin peste o cincime (22%) dintre jurnaliștii chestionați pentru raport s-au identificat ca liber profesioniști sau independenți (redacția UZPR)

Foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *