◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Mănăstirea Agapia şi pictorul Nicolae Grigorescu

Picturile şi frescele imortalizate de unul dintre cei mai mari artişti plastici ai României, Nicolae Grigorescu (1838-1907), reprezintă zestrea noastră de cel mai mare preţ. Şi cum în această lună deja se fac proiecte de vacanţă, vă propunem o vizită în judeţul Neamţ, la Agapia.
Se împlinesc 375 de la sfinţirea sfântului locaş creştin-ortodox (1641-1643) – şi 180 de ani de la naşterea marelui artist.
Prezentarea interiorului bisericii pictate de Nicolae Grigorescu, sper să vă incite curiozitatea!
Catapeteasma în stil bizantin are rolul de a reflecta (în planul ei superior) Sfânta Cruce (Răstignirea), străjuită de cele două molene (în dreapta, Maica Domnului; iar în stânga, Sf. Ioan Evanghelistul), chipurile celor 12 prooroci şi ai celor 12 apostoli.
Sculpturalul şi detaliile pot diferi însă sensibil. Important este să se respecte erminia. La Mănăstirea Agapia, spre exemplu, catapeteasma pictată de Nicolae Grigorescu, în anii săi de tinereţe (1858-1860/2), în planul superior al iconostasului, observăm câte patru medalioane care străjuiesc planul central. Aceste medalioane reprezintă însă pe marii prooroci, chipul profetului Daniil imortalizând, în fapt, chipul din tinereţe al artistului (un autoportret).
Absidele laterale reprezintă, în mărime naturală, sfinţi reprezentativi ai ortodoxiei. De o parte şi de alta a altarului, observăm bolţi semirotunjite care oglindesc, în mărime naturală, chipuri de sfinte fecioare. În stânga altarului, recunoaştem pe Sf. Ecaterina alături de Sf. Tecla, iar în faţa lor, pe Sf. Elisabeta alături de Sf. Paraschiva. În dreapta sfântului altar se află picturile murale care reprezintă pe Sf. Varvara alături de Sf. Agapia, iar în faţa acestora, pe Sf. Olimpiada alături de Sf. Epraxia.
În pronaos, cum se intră în biserică, privind spre stânga, pot fi admirate, în mărime naturală, picturile murale care reprezintă pe Sf. Teodosie şi pe Sf. Eftimie, iar în dreapta, pe Sf. Antonie şi pe Sf. Vlasie. Ceea ce frapează din primul moment este luminozitatea şi seninătatea privirii acestor sfinţi, prestanţa şi nobleţea trupului, înveşmântarea maiestuoasă.
Fascinat! Aceste picturi, ce aparţin lui Nicolae Grigorescu, dăinuiesc de circa 160 de ani. Ceea ce uimeşte este paleta vie, luminoasă, naturaleţea chipurilor care parcă te îmbrăţişează cu privirea lor calmă, caldă şi duhovnicească. Recunoaştem în reprezentările acestor sfinţi (mulţi dintre ei martiri), chipuri cunoscute parcă de fiecare dintre noi.
Şi un alt detaliu – esenţial!
În pronaos, două medalioane sintetizează geneza poporului român.
Pictura murală din stânga îl reprezintă pe Sfântul Tiron, Romanul!
Pictura murală din dreapta îl reprezintă pe Sfântul Eustaţiu, Dacul!
Nu omiteţi în periplul Dvs. prin Ţară, Mănăstirea AGAPIA.
Aici veţi puncta miezul Istoriei noastre străbune!
O vară binecuvântat vă doresc!

Livia Ciupercă / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *