◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Note asupra volumului „Istorie socială din perspectivă mediatică Arad”, de Andrei Ando, Editura Mega, Cluj 2022

În conștiința timpului, istoria socială este o buclă indispensabilă perceperii raporturilor dintre istorie și sociologie, în general, și din prisma cercetărilor în domeniu, în special.

Din aceste considerente, lecturile sociologice surprind unele cadrane istorice, cu referire la uman sau fapte sociale. Elementele de cunoaștere socială într-un spațiu mediatic răspund unor provocări și necesare, dar și utile (de orice ordin ar fi).

Ca valoare dominantă în procesul informării, presa rămâne același instrument de informare și de orientare, îndemnând la reflecții și profunde analize.

Volumul este structurat pe șapte capitole, includem, apoi, Cuvânt înainte și Bibliografie.

Conținutul volumului numără peste cinci sutecincizeci de pagini, cu ilustrații parțial sepia, parțial color și parțial alb-negru, redactor Robert Cincu, DTP și coperta: Editura Mega (Coperta I reprezintă Masacrul de la Arad în anul 1131, redat în Chronicum Pictum Vindobonense, aflată în colecția Bibliotecii Naționale Szèchenyi, Budapesta).

După cum afirmă autorul Andrei Ando, „Volumul  de față nu este un tratat de istorie convențională. Nu analizează fenomene, nu definește tendințe, nu stabilește canoane. A pornit ca o curiozitate referitoare la condițiile de viață din Arad în secolele trecute și s-a întregit ca un potpuriu de evenimente, situații, atitudini (…)”.

Capitolele poartă următoarele titluri: Din timpuri străvechi, Aradul medieval, Societate și cultură în Aradul modern, Primul Război Mondial și Anul 1918, Aradul interbelic, Aradul în anii celui de-Al Doilea Război Mondial, Epoca comunistă.

În ceea ce privește sursele de documentare, aflăm că autorul a purces la studiul informațiilor presei vremii din a doua jumătate a anilor 1700, până în vremea noastră.

De un real îndemn și folos i-au fost mesajele de încurajare venite pe rețelele de socializare, unde autorul a propagat scene povestite din viața arădeană.

În acest volum, cunoașterea, prin poveste, devine instituționalizată și se va peregrina la periferia orașului, în imediatul cotidian.

Dar, prin acest parcurs în proză, istoria este văzută de autor nu doar  ca o formă de cunoaștere, ci un mijloc  de exprimare a înțelepciunii prin învățătură.

Pentru că fiecare capitol are segmentul de poveste care se pliază după segmentul temporalității.

Din timpuri străvechi aflăm despre Venus de la Sânpetru German și Argintul dacic de la Șilindia. Aradul medieval abundă în legende și povești care mai de care mai apetisante ori picante: Masacrul de la Glogovăț, Clerici bănoși, dar și iubăreți în vizorul Papei, Mobilele judecății și ale sufletelor neliniștite, Legenda mărului de la Șiria, Etelka, o domnișoară foarte rară, Judecata din 1441, Opt legende de la Radna, Judecata regală pentru Machalaka, Copilul din cuptor, Republica coldușilor ologi de la Șimand, Băiatul cu două capete de la Lipova, Legătura lui Mozart cu Aradul ș.a.

Societate culturală în Aradul modern continuă alte dezvăluiri interesante: Cum a pătimit din pricina ciumei „voievodul” sârb al Aradului, Morții vii de la Cuvin și Covăsînț, Aradul pe harta mătăsii, Când vinul de Miniș-Măderat ajungea la New York și Rio, Primii medici ai Aradului, Inundația de Rusalii, Francezii atei din Cetate, Marea foamete din 1816-1817, „Mizerabilii” – varianta arădeană, Turcii au adus cafeaua în Arad, „Buna rânduială” a executării lotrilor, Oranjeria de la Zerind, Berea arădeană la concurență cu pita, Vinul de care se bucură femeile când îl beau bărbații, 1811 – anul când banii s-au prăbușit, Oh, Arad, Arad murdar, nici comună, nici oraș, Elvețienii de la Cil, Primul ziar românesc Tutti Frutti, Insulele Mureșului, Primul primar ales, Artiștii care au făcut Aradul mare, Prima librărie la Arad, Inaugurarea Palatului Cultural, între lumea ungurească și lumea românească a Aradului, Golgota maghiară, Banii Neumannilor – din făină și alcool, Ravagiile câinelui turbat din Aradul Nou, Societatea Supei și Societatea Pâinii, „Puneți-mi în copîrșeu/Vin de Covăsanț să beu”, Patru ziare locale în 1867, Aradul, orașul cu două Corsouri, Primarul absolvent de Sorbona, În 1858 intră primul tren în Arad, Prima înmormântare ecumenică, Primul medic al stațiunii Moneasa, Târgul de sărutat de la Hălmagiu, Magazin românesc de delicatesuri, Duel între ziariști, Hotelurile din Pecica, Vinul, viața bună a Aradului, S-a îngropat singur de viu, Bocsigul – curte regală sârbă, între drame și legende, Mesaj de dragoste de la Arad, din 1912, Cei mai frumoși arădeni ai anului 1914, Sistematizarea vechilor cartiere, A dormit 20 de ani în sicriu ș.a.

Primul Război Mondial și anul 1918 conține patruzeci și șapte de povestioare, dintre care spicuim, prin titluri: Regele Albaniei la Moneasa, Primul travestit de la Ghioroc, Cochete în război, Ce se mânca de Crăciun pe front? Cum se trăia?, Artista de pe bancnotă, Un amantlâc sângeros, Bone americane pentru familii arădene, Pandemia de gripă spaniolă, Revoluția Crizantemelor, Prefectul care a asistat la Mare Unire, De la Viena în vacanță la Arad, Orașul cultural, Vrăjitoarea transformată în strigoi, Republica Adea, Pentru prima oară – drapelul românesc, Crăciun, după război ș.a.

Capitolul Aradul interbelic întâmpină cititorii cu pagini de poveste, în interesante capitole: Sfârșitul fabricii de cognac, Fazanii de la Adea, Societatea de ajutor reciproc pentru arădenii de peste ocean, Văduv caut văduvă…, O sinucidere de onoare, Vile în locul Cetății Aradului?, La trei ani de la Unire, În beznă și frig, Asasinatul de la Nădlac, La cinci ani de la Unire, Casinoul Român de la Pecica, Rembrandtul de la Arad, Un restaurant vegetarian, Au devastat Calea Crucii, Trăsnetele de la Șiria, Sărbătoarea numai pentru femei, Gemenii geniali, Baronul care a murit nebun, Pipiță, amantă, actriță, soție, Îndrăgostită de bărbatul cu 53 de ani mai tânăr, Criminal în serie la Șiria, Aradul în 1935, Blestemul familiei Bohuș ș.a.

Aradul în anii celui de-Al Doilea Război Mondial este capitolul care impresionează cititorii prin acribia conținuturilor. Exemplificări prin câteva titluri cum ar fi: Naziștilor de la Bata, A făcut celebră boiaua de Szeged, Casa Terorii, „Doamne bate-l pe nemțoc/Că-i mai rău ca un poțoc”, Asasinarea lui Ocso Tereza, Uciderea elevului erou.

Epoca comunistă este ultimul capitol al acestei adevărate și cuprinzătoare culegeri de materiale. Și poveștile adiacente îi dau patina vremii. Iată câteva: Leacuri băbești, La închisoare din cauza tramvaiului, Campioni în orientarea turistică, Naționalizarea în Arad, Un caz de cenzură, Povestea vișinului Ando, Lovitura de stat pornită din Arad, Record la războaie, Prima umbrelă din țară, Atenție, se filmează, O nouă serie de vagoane, Vizitele lui Ceaușescu, O nouă rasă de oi, În ultimul an de comunism ș.a.

O consistentă Bibliografie încheie prezentul volum. Sunt citate atât izvoare, cât și lucrări speciale, dar și presa anilor, la care se adaugă surse electronice.

Andrei Ando este o personalitate a Aradului cu multiple virtuți intelectuale.  Preocupat în comunicare, administrație, istorie, filologie, mass-media ș.a., își dedică timpul, redării pânzelor care se leagă prin realitate, imaginativ și fabulos, într-un tot unitar.  Un tot riguros resemantizat care va deveni, cu siguranță, un prețios contur format din decupaje, spre interesul, de-acum, al celor care se vor implica să(re)compună (alte) scene viabile.

Volumul este pe cât de documentat, pe atât de atractiv (povestioarele, trei sute nouăsprezece, sunt secvențe desprinse din canavas de memorie, istorie orală sau colectivă și mult epic narativ, pe alocuri, chiar liric descriptiv). Volumul, de o încărcătură spirituală aparte, cunoaște moduri de exprimare învăluite în descriptiv, înlănțuire, narațiune, portret, extrase și pasaje de un rafinament și patos remarcabile.

Considerente finale:

Apariția acestei cărți este un eveniment editorial de excepție și de mare ținută grafică. De o mare importanță este recunoașterea izvoarelor, care îi conferă volumului, prin limbaj și ilustrare, rigurozitate. Un parcurs cât o istorie, în fapte și oameni, devenite personaje și subiecți (privite din unghi retrospectiv). Readucerea în contemporan este un act cultural și ilustratoriu. Cât un bun necesar și util deopotrivă.

Suntem convinși că seria acestor studii și restituiri va continua, cu aceeași acuratețe de profil.

Florica R. Cândea / UZPR Arad

Foto: Ambasada României la Viena, Simpozion dedicat Zilei Femeii, 2015

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *