◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro01.03.2024

Din puţul fără fund, dar cu telecomandă

Emisiunile trece, perlele rămâne 

 Nici chiar Kovesi nu-i perfectă • Adversiunea lui Moroșanu – Moartea din Carpați • Le doresc la cineva • Vrăbiuța după stâlp • Contrazi-mă • Uat caind ăv limbă • Genul de om care nu-mi place să copiez

 „Sunt om şi eu, poate nu sunt perfectă.” (Laura Codruţa Kovesi, Pro TV, 27 februarie 2019)

Ce rar lucru e să fii lucid și realist, chiar dacă sub un semn vag al dubitativului (ipocrit și olecuță paranoic)! Fosta șefă a DNA, aflată în luptă pentru postul de procuror-șef european de la Bruxelles, a lăsat, totuși, din modestie, deschisă discuția despre absolutul pe care ea însăși îl incumbă. Nu știm criteriile europene de selecție, dar cvasi-perfecțiunea de tip LCK s-a concretizat, în cariera din România, în nenumărate arestări și trimiteri abuzive în pușcărie ale inamicilor, infirmate de instanțe, în aservirea politică fățișă, în acoperirea bubelor uriașe ale prietenilor și în organizarea activității Parchetului nostru Anticorupție după metode de gașcă mafiotă stalinistă. Suficiente motive pentru „Faraoancă” să spună, doar dintr-o mică și falsă modestie, că poate nu e chiar perfectă, dar nici mult nu pare că-i lipsește. Omul, ființă supusă greșelii, mai trage și el un pârț, mai iese în oraș cu gulerul șifonat, că de-aia e om și nu oțel suedez sau Dumnezeu.

  • „S-o privim ca o persoană care are nevoie de ajutor.” (Bebe Mihăescu, Acces direct, Antena 1, 27 februarie 2019)

Absența prepoziției „pe” răstoarnă lucrurile din frază, de nu mai înțelegem cine e persoana care are nevoie de ajutor. Corect era „ca pe o persoană” și nu mai intra nimeni în ceață.

  • „Au cerut ajutorul unei nave cargo înregistrată la Istanbul.” (Pro TV, 27 februarie 2019) Ştirile Pro TV nu excelează niciodată prin gramatică. Acordul trebuia făcut la genitiv, până la capăt: „înregistrate la Istanbul”, după termenul regent „nave”.
  • „Nu pot să-mi explic de ce am adversiunea asta faţă de ea.” (Cătălin Moroşanu, Ferma, Pro TV, 27 februarie 2019)

Admirabil luptător și amuzant participant la emisiuni TV, Cătălin Moroșanu, zis „Moartea din Carpați”, mai încurcă și mai amestecă în mod original cuvintele: din „aversiunea” și „adversitatea”, el a creat termenul nou „adversiunea”, ceea ce echivalează cu o lovitură interzisă, în plexul limbii române.

  • „Dacă cineva nu empatizează cu mine, le doresc din suflet…” (Claudia Pavel – Cream, Ferma, Pro TV, 28 februarie 2019)

Avem aici un dezacord tipic, realizat prin influența sensului termenului de referință, „cineva”, care poate fi oricine, adică poate fi și un grup. Și atunci, dacă subiectul poate avea semnificație de multiplu, de ce să nu stâlcim limba, când avem ocazia? Corect era „îi doresc”. În rest, noi „îi dorim și îi urăm” succes cântăreței cu limbă de frișcă englezită („cream”), numai bună pentru desertul „candy” de la „Ferma” Pro TV.

  • „Se pare că nu pot fără să nu mă duc la sală.” (Florin Călinescu, Românii au talent, Pro TV, 1 martie 2019)

Nu știm exact ce a vrut să spună marele atlet al televiziunii și scenei, Florin Călinescu: 1) că nu poate să se ducă la sală sau 2) că nu poate să stea acasă? Dacă voia să sublinieze că nu poate trăi fără sala de sport, trebuia să spună simplu „nu pot fără să mă duc…”.

  • „M-a luat aşa, ca pe vrăbiuţa după stâlpul de telegraf… Te rog, Mihai, contrazi-mă!” (Florin Călinescu, Românii au talent, Pro TV, 1 martie 2019)

Felul colocvial în care vorbește Florin Călinescu se transformă uneori în eroare de limbaj. Vrăbiuța în cauză nu este „după” stâlp, ci este cea „de pe” stâlpul de telegraf. Chestie de pronunțare, care devine greșeală de sens. Nici imperativul verbului „a contrazice” nu a fost ales fericit: din gura unui clasic contemporan am fi vrut să auzim „contrazice-mă”, chiar dacă forma scurtă și cam strâmbă „contrazi-mă” este folosită frecvent.

  • „You see what kind of limbă are?” (Pavel Bartoş, Românii au talent, Pro TV, 1 martie 2019)

„Romgleza” din vorbirea oamenilor publici este o realitate, uneori amuzantă, alteori – supărătoare. Aici, sună caraghios cuvintele englezești pentru „vezi ce fel de”, urmate de autohtona „limbă”, dar luăm exprimarea hibrid drept o soluție de divertisment, nu drept o gafă. Ochei? Uatevăr! Gud!

  • „Eu sunt genul de om care nu-mi placecopiez.” (Românii au talent, Pro TV, 1 martie 2019)

A fost plină de greșeli de exprimare și ediția de Mărțișor a emisiunii care exploatează talente, dar nu le cultivă la modul serios, decât pentru audiență și banii imediați din publicitate (la fel ca „Vocea României”, de la același Pro TV). Acest lanț de dezacorduri în persoană și gen este foarte supărător. Corect era „Eu sunt genul de om căruia nu-i place să copieze” sau, simplificat, „Eu sunt genul de om care nu copiază”. Niciun producător din tagma asta nu mai îndrăznește (din incultură sau din cinism) să corecteze o greșeală filmată, dar autentică, pentru că ar suna ciudat să se „vorbește” bine românește în emisiunile superficiale. Gramatica bună sigur ar fi semn de mare aroganță și ar alunga telespectatorii – cred unii. Deci, să nu lăsăm cultura și educația să strice o producție de succes.

Andrei Păunescu / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *