◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro04.05.2024

Jurnalismul soluțiilor face pași uriași către public

Încă de la începuturile sale, industria jurnalismului a căutat să schimbe societatea în bine și să scoată deoparte meritele și capcanele politicilor și proiectelor din întreaga lume. Cu toate acestea, o mișcare în expansiune rapidă transformă industria prin promovarea unei abordări a jurnalismului centrată pe evaluarea răspunsurilor la problemele societății – de la urgența climatică la deșeurile de plastic, inegalitatea de gen și diviziunea culturală.

Schimbarea vine pe fondul unui declin al interesului pentru știri, constatat de un raport din 2023 al Reuters Institute, sondaj efectuat pe 93.000 de persoane care se identifică drept consumatori de știri din 46 de țări de către Universitatea Oxford.

Una dintre soluțiile identificate de specialiști și de editori deopotrivă este jurnalismul soluțiilor, care ar putea juca un rol semnificativ în „întoarcerea” acestui trend, potrivit reasonstobecheerful.world. „Nu există soluții simple la ceea ce este o poveste cu mai multe fațete de deconectare și implicare scăzută într-un mediu digital cu alegere ridicată, dar datele noastre sugerează că abordări mai puțin senzaționaliste, mai puțin negative și mai explicative ar putea ajuta”, menționează raportul Reuters Institute.

O cercetare separată a Institutului Reuters pe sute de directori media din 53 de țări a constatat că 73% dintre acești lideri plănuiau să publice mai multe materiale din segmentul jurnalismului soluțiilor.

Două organizații se află în centrul acestei mișcări emergente: Solutions Journalism Network (SJN), o organizație nonprofit din SUA care a fost înființată în 2013, și Constructive Institute, fondată în 2017, cu sediul la Universitatea Aarhus din Danemarca.

„Nevoile oamenilor în centrul jurnalismului”

Jurnalismul soluțiilor tinde să urmeze patru piloni majori: răspunsul la o problemă; percepția învățată din acel răspuns; dovezi care arată că răspunsul funcționează; o analiză a limitărilor răspunsului.

Jurnalismul constructiv include jurnalismul soluțiilor ca una dintre componentele sale.

„Trebuie să punem nevoile oamenilor în centrul jurnalismului nostru”, sintetizează

Lisa Urlbauer, șefa programelor de formare în jurnalism la Institutul din Bonn, o organizație nonprofit germană axată pe jurnalism constructiv, lansată în martie 2022.

Nu există nicio îndoială că a existat o schimbare uriașă către raportarea axată pe soluții. În ultimii ani, New York Times a lansat Headway, o inițiativă „care explorează provocările lumii prin prisma progresului”, iar Washington Post a creat o secțiune dedicată soluțiilor climatice. În aprilie, New Yorker a lansat o ediție specială despre soluțiile climatice, iar în octombrie, NPR a dedicat o săptămână întreagă de acoperire rezolvării crizei climatice. Publicații precum NextCity, Grist și Mongabay au anunțat schimbări către raportarea soluțiilor, ultima dintre acestea fiind lansarea unui birou dedicat. În același timp, Reasons to be Cheerful, unul dintre primele și puținele instituții de jurnalism cu soluții din lume, este în activitate din 2019.

 Institutul din Bonn, a cărui inițiativă este centrată pe un parteneriat strâns cu instituțiile media germane, inclusiv radiodifuzorul național Deutsche Welle, caracterizează această schimbare ca un fel de Jurnalism 2.0 care ar trebui să fie norma industriei. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *