UNESCO își exprimă profunda îngrijorare cu privire la impactul tot mai mare al conflictelor din lume asupra educației, precum și pentru toate formele de atac care privează elevii de accesul la școli – de la legile retrograde care interzic fetele de la școală până la consecințele perturbărilor climatice.
Potrivit unui studiu al Coaliției Globale pentru Protecția Educației împotriva Atacului, din care face parte UNESCO, 6.000 de atacuri împotriva elevilor, profesioniștilor și instituțiilor de învățământ, inclusiv 1.000 de cazuri de utilizare militară a acestor instituții au fost înregistrate în întreaga lume în perioada 2022-2023 – o medie de opt pe zi. Aceasta reprezintă o creștere cu 20% față de ultimii doi ani. Se crede că peste 10.000 de elevi și educatori au fost victime.
Deși aceste atacuri la adresa educației afectează toate regiunile lumii, ele sunt mult mai frecvente în țările care se confruntă în prezent cu conflicte armate, printre care în primul rând Myanmar, Orientul Mijlociu și Gaza în special, Republica Democrată Congo, Sudan, Ucraina și Yemen, potrivit unesco.org.
În calitate de agenție a Națiunilor Unite responsabilă pentru educație, UNESCO reamintește tuturor părților implicate în aceste conflicte că ar trebui să respecte Rezoluția 2601 a Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite și solicită tuturor statelor să pună în aplicare recomandările Declarației privind școlile sigure, menite să prevină astfel de atacuri.
UNESCO lucrează pentru a oferi sprijin psihosocial elevilor și profesorilor care se confruntă cu fenomene violente, în special în Palestina, Sudan și Ucraina. Pentru a asigura continuitatea învățării atunci când o școală este închisă din motive de securitate, Organizația oferă, de asemenea, soluții alternative de educație, cum ar fi învățământul la distanță, prin formarea profesorilor în pedagogie digitală și facilitarea producerii și difuzării de conținut educațional prin intermediul mass-media.
Foto: pixabay.com