◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.04.2024

Are Google un plan de a „demola” industria media cu ajutorul AI?

Google a ridicat vălul de pe viziunea sa pentru căutarea integrată prin inteligență artificială – și această viziune, aparent, implică o lovitură pentru editorii digitali, notează futurism.com. Noua interfață de căutare bazată pe inteligență artificială a Google, denumită „Experiență generativă de căutare” sau SGE pe scurt, implică o funcție numită „Instantaneu AI”. Practic, este o funcție enormă de rezumare în partea de sus a paginii. Întrebați, de exemplu, „de ce este încă atât de populară pâinea cu aluat?” — unul dintre exemplele pe care Google le-a folosit în prezentare — și, înainte de a ajunge la linkurile albastre cu care suntem familiarizați cu toții, Google vă va oferi un rezumat generat de modelul lingvistic (LLM). „Rezultatele normale ale căutării Google se încarcă aproape imediat. Deasupra lor, o secțiune dreptunghiulară portocalie pulsează și strălucește și arată expresia IA generativă este experimentală. Câteva secunde mai târziu, strălucirea este înlocuită cu un rezumat generat de inteligență artificială: câteva paragrafe care detaliază cât este gustul, avantajele sale prebiotice și multe altele. În dreapta există trei link-uri către site-uri cu informații care coroborează ceea ce este în rezumat”, explică David Pierce, de la The Verge.

Acest format de căutare, în care Google folosește tehnologia AI pentru a întoarce internetul înapoi către utilizatori, este extrem de diferit de modul în care funcționează astăzi internetul facilitat de căutare. La prima vedere, schimbarea ar putea părea benign – adesea, toți cei care navighează pe web își doresc un rezumat rapid sau un fragment de informație. Dar Google, care în aprilie, conform datelor de la SimilarWeb, a găzduit aproximativ 91 de procente din tot traficul de căutare, este oarecum sinonim cu internetul. Iar internetul este o piață, cu Google creatorul său. Ca atare, demonstrația ridică o întrebare extrem de importantă pentru viitorul industriei jurnalismului, deja devastată: dacă AI-ul Google va oferi utilizatorilor o versiune a formației despre o temă sau alta la scară, cum vor continua editorii să-și monetizeze munca? „Google și-a dezvăluit viziunea asupra modului în care va încorpora AI în căutare. Răspunsul rapid: va înghiți web-ul deschis și apoi îl va rezuma/rescrie (alege adjectivul) într-o interfață Google”, a scris pe Twitter James Vincent, de la The Verge.

Cercetările au arătat că persoanele care caută informații nu ajung mai deloc măcar în a doua pagină a rezultatelor căutării, cu atât mai puțin mai departe. Noua interfață de căutare a Google, care este construită pe un model care a fost deja antrenat prin încărcări de producție umană neplătită, se pare că va înghiți și mai mult conținut creat și îl va reda înapoi celor care caută informații, toate cestea luând în același timp clickuri valoroase de la editorii care realizează de fapt munca de relatare. Deocamdată nu este clar dacă sau cum intenționează Google să-i compenseze pe acești editori.

Într-o declarație trimisă prin e-mail către Futurism, un purtător de cuvânt al Google a spus că „introducem această nouă experiență generativă AI ca un experiment în Search Labs pentru a ne ajuta să ne îmbunătățim, încorporând în același timp feedback de la utilizatori și alte părți interesate, Pe măsură ce experimentăm noi capabilități bazate pe LLM în Căutare, vom continua să acordăm prioritate abordărilor care ne vor permite să trimitem trafic valoros către o gamă largă de creatori și să sprijinim un web sănătos și deschis”.

Editorii sunt extrem de atenți la aceste schimbări.„Dacă acest lucru funcționează într-adevăr și este implementat într-un mod ferm acesta este literalmente sfârșitul modelului de afaceri pentru ramuri vaste de media digitală”, a scris proprietarul site-ului RPG, Alex Donaldson. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *