◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.04.2024

Big Tech ignoră reglementările UE
privind transparența

Eforturile giganților din tehnologie de a fi mai transparenți cu privire la reclamele pe care le difuzează sunt – în cel mai bun caz – încă… în curs, arată rezultatele unui raport care analizează instrumentele de transparență a reclamelor. Documentul vine la aproximativ jumătate de an de când normele Digital Services Act (DSA) ale Uniunii Europene pentru platformele mari au intrat în vigoare, obligând companiile – precum Apple, Google, Meta, TikTok și X – să ofere o „bibliotecă de anunțuri publice” care poate fi consultată. Potrivit techcrunch.com, în unele cazuri, în special (dar nu exclusiv) X, nivelul de transparență oferit de platformă are scoruri aproape de zero pe toate fronturile, instrumentele disponibile fiind lipsite de date vitale și de funcționalitate, conform evaluării externe care a fost realizată de producătorul de software gratuit Mozilla, împreună cu CheckFirst, companie de cercetare a dezinformării din Finlanda.

Concluzia principală a raportului este că instrumentele de supraveghere a reclamelor ale platformelor nu asigură transparența și responsabilitatea cerute într-un an critic pentru alegerile la nivel global. „Există o variație uriașă între platforme, dar un lucru este adevărat pentru toate: niciuna nu este un depozit de anunțuri complet funcțional și niciuna nu oferă cercetătorilor și grupurilor societății civile instrumentele și datele de care au nevoie pentru a monitoriza în mod eficient impactul privind viitoarele alegeri din Europa”, scriu autorii raportului.

 

„Teatru al conformării”, în pofida riscului de amenzi enorme

Lipsa datelor critice și a instrumentelor eficiente pentru studierea platformelor înseamnă că cercetătorii independenți se confruntă în continuare cu bariere uriașe atunci când vine vorba de producerea de informații bazate pe date asupra impactului Big Tech. Fără o cercetare solidă de interes public, cele mai bogate companii din lume nu pot fi obligate să răspundă pentru modelele de afaceri care se bazează frecvent pe creșterea angajamentului utilizatorilor, pentru a genera mai multe vizionări publicitare.
Pe de altă parte, faptul că 11 dintre cele mai mari companii tehnologice din lume furnizează depozite de anunțuri – majoritatea fac acest lucru ca rezultat direct al reglementării UE – este o formă de bază de progres.

Reglementarea UE prevede penalități de până la 6% din cifra de afaceri anuală globală pentru nerespectarea conformării. Prin urmare, ar putea veni amenzi usturătoare. Dar, în ciuda acestui risc, raportul sugerează că giganții tehnologici nu renunță la a pune în lumina reflectoarelor un mesaj care duce veniturile direct în cuferele lor.

Nicio platformă nu a primit o evaluare „gata pentru acțiune” de la Mozilla și CheckFirst. Meta, care operează cel mai mult timp o bibliotecă de reclame, are, în opinia autorilor, printre cele mai mature oferte, dar biblioteca sa de reclame are încă „lacune mari în date și funcționalități”. De asemenea, Apple, LinkedIn și TikTok au toate defecte similare. Alphabet (Google), Booking.com și Pinterest sunt evaluate ca oferind „minimum strict”.

Raportul acordă aceeași evaluare generală pentru Bing, Snapchat și Zalando, spunând că instrumentele lor de transparență nu au date și funcționalități vitale. Este ceea ce la nivel european este numit „un teatru al conformării”. (redacția UZPR)

Foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *