O analiză a Reuters Institute care a vizat defalcarea pe sexe a editorilor de top într-un eșantion strategic de 240 de instituții de știri majore, online și offline, din 12 piețe diferite de pe cinci continente, a relevat faptul că doar 24% dintre cei 174 de editori de top din cele 240 de mărci acoperite sunt femei, în ciuda faptului că, în medie, 40% dintre jurnaliștii din cele 12 piețe sunt femei. În 2023, această cifră era de 22%, pe aceleași piețe, potrivit reutersinstitute.politics.ox.ac.uk.
În toate cele 12 piețe analizate, majoritatea editorilor de top sunt bărbați, inclusiv în țările în care femeile depășesc numărul bărbaților în rândul jurnaliștilor care lucrează.
Procentul de femei în poziții editoriale de top variază semnificativ de la piață la piață, de la 0% în Japonia la 43% în SUA. „Când comparăm procentul de femei care lucrează în jurnalism cu procentul de femei în funcții de top editorial, constatăm o corelație pozitivă slabă. În ciuda acestui fapt, în 11 din 12 piețe există procente mai mici de femei în roluri editoriale de top decât femeile care lucrează ca jurnaliste. Privind mai larg egalitatea de gen în societate și procentul de femei în poziții editoriale de top, multe țări care obțin un scor bun la Indicele inegalității de gen al Națiunilor Unite au relativ puține femei printre editorii de top.
Analizând cele zece piețe în care am colectat date timp de cinci ani, procentul de femei în rândul editorilor de top s-a schimbat de la 23% în 2020 la 25% în 2024. O proiecție liniară sugerează că, în acest ritm de schimbare, ar putea exista paritatea de gen în pozițiile editoriale de top până în anul 2074”, notează autoii cercetării. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com