◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.04.2024

Grecia. Fapte speciale

Pe 15 februarie 2024, Parlamentul Greciei a aprobat căsătoria persoanelor de același sex și dreptul acestora de a adopta copii – o reformă majoră a societăţii elene, realizată de premierul conservator  Kyriakos Mitsotakis, care o consideră ”un punct de cotitură pentru drepturile omului în această țară europeană” (https://www.stiripesurse.ro/grecia-tara-cu-o-puternica-influenta-ortodoxa-aproba-casatoria-intre-persoane-de-acelasi-sex-reactii-la-cald_3233955.html).

După promulgarea legii, Grecia – unde Biserica Ortodoxă s-a opus cu înverşunare acestui fapt – devine a 37-a ţară din lume, a 17-a ţară din Uniunea Europeană şi prima ţară creştin-ortodoxă, care legalizează căsătoria și adopţia pentru părinţii de acelaşi sex. Din cei 254 de deputaţi prezenţi în Parlamentul unicameral de la Atena, 176 au votat pentru, 76 împotrivă şi doi s-au abţinut, la finalul a două zile de dezbateri, uneori aprinse. În momentul anunţării rezultatului votului, zeci de persoane, fluturând drapele curcubeu şi-au manifestat bucuria în faţa Parlamentului grec…

 

Muncitori din alte țări…

Pe 25 februarie 2024, Grecia a anunțat că va aduce muncitori din șase state non-UE – Armenia, Georgia şi Republica Moldova – din Europa, precum şi India, Filipine şi Vietnam – din Asia. Obiectivul este de a atrage aproximativ 40.000 de angajaţi pentru a suplini deficitul de pe piața forței de muncă elene (https://cursdeguvernare.ro/grecia-aduce-40000-lucratori-din-6-state-terte.html): în cazul angajaţilor necalificaţi, aceştia vor putea sta în Grecia o perioadă de până la cinci ani; angajaţii cu înaltă calificare, numeroşi în India, care este un hub global tehnologic, vor avea permis de rezidenţă pentru trei ani consecutivi.

Această măsură reprezintă al doilea pas în cadrul eforturilor autorităţilor de la Atena de a rezolva problema masivă a deficitului de forţă de muncă din țară. Primul pas a fost reprezentat de o lege adoptată în perioada Crăciunului şi care vizează angajarea în mod legal a migranţilor care muncesc deja în Grecia. Guvernul vrea de asemenea, să îmbunătăţească procedurile administrative astfel încât permisele de muncă şi reînnoirea permiselor de rezidenţă să fie emise mai rapid.

 

Tranziția energetică

Fiind o țară mediteraneeană, foarte însorită, Grecia se numără printre primele țări din lume în ceea ce privește ponderea Surselor de Energie Regenerabilă (SRE), care a atins aproape 50% din mixul său de energie (Noul capitol al tranziției energetice: ecuația pe care Grecia trebuie să o rezolve în 2024  – stiripesurse.ro): în anii anteriori, Grecia a atras investiții în SRE. Problema în 2024 și în viitor este cum să se asigure stabilitatea unui sistem dominat de SRE. Setul de instrumente de care are nevoie o țară pentru a atinge 50% din producția din SRE nu este același cu cel necesar pentru 80% energie din SRE, ținta Greciei pentru 2030.

Ca urmare, Grecia a dublat investițiile în rețelele electrice, recuperând o parte din terenul pierdut în perioadele de criză financiară, dar și pentru a profita de noua eră care vine, era cablurilor. Mai ales când va folosi potențialul eolian al Mării Egee, Grecia va avea surplus de energie. Grecia are și utilizări specifice pentru care poate accelera tranziția: a) trecerea navetiștilor urbani de la mașină la transportul public; b) consolidarea bicicletei ca mijloc de transport și nu doar pentru agreement; c) electrificarea mașinilor și motocicletelor de închiriat, în special în insule; d) dezvoltarea sectorului logistic al transporturilor orășenești, și e) dezvoltarea transportului de coastă și a porturilor. Fiecare din aceste utilizări logistice oferă oportunități de reducere a emisiilor de carbon.

 

Emilian M. Dobrescu, UZPR

Edith Mihaela Dobrescu, Institutul de Economie Mondială

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *