◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro09.05.2024

„Ziua Internațională
a Lecturii”, la Colegiul Economic din Arad

A comunica – a cumineca… atât de aproape aceste verbe, atât ca formă, cât și ca semnificație. Datorită acestei bucurii a împărtășirii, am aflat de minunata întâmplare de la Colegiul Economic din Arad, unde Florica R. Cândea, redactorul șef al revistei culturale „Gutenberg – Universul cărții”, s-a aflat astăzi, în zi de celebrare a lecturii. Acolo, în mijlocul copiilor, a pășit cu emoție, reamintindu-și, poate, de zilele în care pășea printre aceste minuni, copiii, în fiecare zi sau, poate, reamintindu-și de activitățile literare desfășurate cu nu foarte mult timp în urmă la Liceul Special „Sfânta Maria” Arad.

 

***

Ziua Lecturii este un bun prilej (din anul 2009) de a străbate firele lecturii și de a-i da un nou sens motivațional și dedicațional (în rândul tinerilor, în general, și al elevilor, în mod special).

 

***

Personaj în propria viață (carte) –  paradigmă la unison, această trăire a cuprins-o pe Florica R. Cândea, care ne mărturisește: „Așadar, am fost, preț de o oră, un personaj (altfel, fără catalog ) la o instituție de elită din învățământul arădean. Prin mijlocirea doamnei profesor Mira  Odagiu, inițiator și organizator, alături de clasele X D, XI C, XII C și doamnele profesor Neli Tomi și Felicia Barbură, precum și de doamna bibliotecar Monica Cheta, am îmbrăcat veșminte de carte (ne)trăită, cât o viață de om. Sala Festivă a prestigiosului Colegiu arădean de specialitate, s-a  fost însuflețit de copii și carte „să ai parte”, tu, lector inocent! Mărturisesc că nu am avut un speech anume și nici Scenariu didactic ori altfel de material didactic. Am avut ca arme auxiliare cuvintele din viața scrisă în toată plenitudinea paginilor (de la eleva din sat, care păștea oile, de la liceanul de la Școala dintre plopi, de la adolescentul care învăța neologisme de la chioșcul din colț de bulevard, prin revista „Săptămâna”). Am mai povestit și despre împrejurări și martori nevăzuți, dar scriși și am rostit primele poeme de adolescent (nerostite în public niciodată, tot ca un preludiu al devenirii mele).”

 

***

Deși plecată de mult timp din învățământ, Florica R. Cândea adoră să se joace „de-a școala”, astfel apelează cu finețe la metode didactice interactive, fiindcă păstrează mereu în minte sensul cuvântului a comunica. De data aceasta „Jocul cu ghemul”. „Ieșind din sfera didacticului, am pătruns în sfera ludicului!” afirmă Florica R. Câdnea. „Jocul cu ghemul” a produs o efervescență emulatoare în rândul elevilor din cele trei clase (aprox. șaptezeci și cinci de copii de vârste apropiate): „Prima secvență a fost rostirea de către un copil, care prindea ghemul, a unui cuvânt, după care se continua, ori ei aruncau, ori eu, astfel, la final, s-a fost format un poem preluat de către doamna profesor Mira și care va fi publicat în revista școlii. La acest prim joc s-au fost prins și cele trei cadre didactice. A doua secvență a fost tot „jocul cu ghemul”. De data aceasta, lectura din poemele sau proza poetică a fost rostită de elevi, dar surprinzător, aceștia au decriptat și motive, simboluri ori mesajul tematic. Au fost preluate din cărți aduse ori existente la Biblioteca școlii).”

 

***

În concluzie, o altfel de lecție, cu pasaje altfel, dar pline de riguros și acceptabilitate. Trebuie menționat faptul că elevii au  pregătit pentru Ziua Lecturii un Panou  Literar imens, panou care conține portrete de personaje din operele literare  preferate ale elevilor. „Desigur, nu se întâmplă tot timpul astfel de „petreceri literare” prin lectură aleatorie sau întâlniri (una a fost aproape cu zece ani în urmă la Colegiul „Elena Ghiba Birta”, prin profesor Paul Krizner, a doua, la Liceul Special „Sfânta Maria”,la Centenar, prin profesor Carina A. Baba), dar sunt memorabile, pentru că dascălul de ieri devine prieten și prin carte cu elevul de astăzi. Atmosfera care se creează de fiecare dată este una de interrelaționare și încurajare ca o pledoarie pentru lectură. Elevii au fost receptivi și foarte comunicativi, buni cunoscători, în urma lecturilor predate la orele de Limba și literatura română. Exprimările lor au denotat o bună stăpânire a tehnicilor de argumentare a apartenenței unui text, la un anume gen sau specie literară.  Felicit înițiativa dascălilor de la „Economic”, mulțumesc pentru însoțire, o idee practică de sărbătoare, urări de lecturi și drumuri bune, prin rânduri de carte elevilor. Pentru profesor Mira Odagiu, ca prieten de Salon Gutenberg, o urare: să o însoțească mereu cartea, deși nu am amintit anume, este vorba de volumul despre  teatru, ca vocație-optional, apărut ca predare a unor ateliere speciale. Un vechi proverb românesc spune: „Un elev care citește este un adult care gândește.” Ceea ce de  Ziua Lecturii, la Colegiul Economic, s-a dovedit din plin!”, încheie mărturisirea Florica R. Cândea, încă sub vraja copiilor și a cărților.

 

Carina A. Baba

Redactor șef-adjunct „Gutenberg – Universul cărții”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *